Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krismedvetandet sprider sig

Allt färre företagare i Dalarna tror på ökad försäljning. Bland företagare i Dalarna tror 28 procent att företaget kommer att öka sin försäljning under det kommande halvåret. I mars i år var motsvarande andel 43 procent.

Annons

Krisrubriker om varselvåg, Euro-krisen och den stärkta kronans effekter syns mycket tydligt i Vismas affärsbarrometer, som bygger på en färsk enkät bland nästan 1 600 små och medelstora företag.

I landet som helhet har andelen optimistiska företagare också minskat rejält.

– De mindre företagen står för omkring häften av omsättningen i det privata näringslivet. Deras ökade pessimism är därför mycket allvarlig och ger en tydlig indikation på vart konjunkturen är på väg, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

I Sverige som helhet tror 33 procent, tror på ökad försäljning det kommande halvåret. Det är en minskning med 15 procentenheter sedan i våras.

Majoriteten av dem som förväntar sig minskad försäljning anger lågkonjunkturen som orsak.

På inköpssidan räknar landets företag också med en nedgång. 24 procent uppger att de räknar med minskade inköp de närmaste sex månaderna. I våras låg andelen på 15 procent. I Dalarna väntar sig 25 procent av småföretagarna minskat inköpsbehov. 

– Att inköpen väntas minska är delvis en naturlig följd av att försäljningen går ner. Men det är också ett tecken på att företagen håller lite hårdare i sina pengar, säger Henrik Salwén.