Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kringtjänster räddar tv-affären

Det är på tilläggsförsäkringen och krediten, inte tv:n, som elektronikkedjorna tjänar sina pengar.
– Gissar att det är en ganska god affär för kedjorna, säger Konsumentverkets jurist Joel Westerlund.

Annons

I fjol gick Onoff-kedjan i konkurs. Nyligen var det Experts tur. Och såväl Elgiganten, Media Markt och Siba gör stora förluster när de i den hårda konkurrensen säljer tv- och andra elektronikapparater allt billigare.

Men vad de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. Att sälja tilläggsförsäkringar och lägga upp avbetalningsplaner på dvd-spelaren är en lönsam affär. En försäkring kan kosta runt tio procent av varan, bara för ett år.

Siba gjorde under det senast tillgängliga bokslutet en förlust på 72 miljoner kronor. Senast det blev vinst var räkenskapsåret 2006/2007. Nyligen stängde bolaget ner ytterligare två butiker och sedan 2007 har försäljningen krympt stadigt medan Elgiganten och Media Markt tagit andelar.

Medan Elgiganten och Media Markt har starka finansiella ägare i botten ligger förmodligen Siba risigast till. Men Sibaägarna, familjen Bengtsson, är också hälftenägare av bolaget Resurs som bland annat säljer försäkringar och finansieringslösningar till Siba-kunderna.

Resurs gjorde i fjol en vinst på 339 miljoner kronor och beslutade om en utdelning till ägarna på 200 miljoner kronor.

Exakt hur avtalen mellan elektronikkedjan och bolaget som säljer försäkringen ser ut är en affärshemlighet.

– Vet inte hur ersättningen ser ut, men det troliga är att de (försäkringsbolagen) betalar provisioner till kedjan, säger Joel Westerlund.

Även kreditlösningar, i form av ränteintäkter vid avbetalningsköp, är en god inkomstkälla för elektronikjättarna, enligt Westerlund.

När Konsumentverket och Finansinspektionen undersökte branschen härom året gjordes bedömningen att det tecknas omkring 3,5 miljoner produktförsäkringar årligen i Norden. Elgiganten säger att en försäkring säljs till ungefär var 15:e produkt och ungefär två procent av den totala försäljningen utgörs av försäkringar.

Konsumentverket hade synpunkter på att avtalet slängs fram i ett stressat läge, oftast på försäljarens initiativ och med ofullständig information.

Men om det generellt är en bra eller dålig affär svarar inte Konsumentverket på, det beror på. Hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) blir det oftast inget fall.

– Många anmäler och säger att "försäljaren sade att den skulle täcka allt, men så gör den inte det". Men försäkringsvillkoren är tydliga, säger Cecilia Blomqvist, områdesansvarig för försäkringar på ARN. (TT)