Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Köpte "Monopolgator" för 50 000

Räddningstjänsten Dala Mitt har sparkrav på flera miljoner.
Trots det har Dala Mitt köpt annonser för 50 000 kronor i form av "gator" i ett monopolliknande brädspel .
– Det är förbannat svagt, säger brandmannen Leif Jönsson.

Annons

Det var i slutet av juni som besparingarna på fyra miljoner diskuterades. Dala Mitt vänder nu på varenda krona för att få verksamheten att går runt.

Enligt en faktura som DT har begärt ut från Dala Mitt har räddningstjänstförbundet köpt annonsplatser i ett brädspel. Det är en Falutappning av Monopol, där företag kan köpa "gator" för att få vara med på spelplanen och få med frågor bland de frågekort som tillhör spelet. Slutsumman för de fyra "gatorna" som nu bär Dala Mitts märke och namn blev sammanlagt 50 000 kronor. Som referens på fakturan står förbundschefen Leif Andersson. Han förklarar köpet (se artikel här intill) med att det var i informationssyfte, för att sprida kunskap om brandsäkerhet. Hans anställda är dock inte övertygade:

– Jag trodde att de drev med mig när jag fick höra det av mina kollegor. Jag blir så förbannad. Vi måste spara in på allt, så går de och köper annonser för 50 000 kronor, säger Leif Jönsson som sedan 1982 jobbar på brandkåren i Borlänge.

Han förklarar att det känns kränkande nu när brandmän hotas med att få sluta och man inte har råd att köpa in någonting till de anställda. Det hade varit skillnad om Dalamitt haft pengar över. Men nu måste de spara in på allt medan ledningen köper "leksaker", resonerar han.

– Vi är med all rätt väldigt upprörda. Det är en stor summa pengar som vi hade kunnat köpa annat för. Man kan inte säga att det "bara är 50 000", för det skulle ha varit jättemycket i räddningsmaterial. Det är förbannat svagt gjort, säger Leif Jönsson.

Att utgiften motiveras med att det är i informationssyfte tycker han inte spelar någon roll. Det är ändå väldigt mycket pengar och han och de 20 kollegor han talat med är väldigt kritsiska.

– Vi fick inga julklappar förra året för det skulle sparas. Om chefen nu tycker att information är så viktigt, varför inte informera oss om den här kostnaden?

Ambjörn Blixt är kårchef i Svärdsjö. Han har för några veckor sedan börja höra ryktesvägen att 50 000 har lagts på ett spel.

– De hade kunnat gå till någonting bättre. Det är väldigt dåligt genomtänkt, vi har kniven på strupen och måste kanske gå ner i styrka.

Han har hört att kommunen och näringslivskontoret har köpt en ruta var vilket han tycker är mer förståeligt än att Dala Mitt har köpt fyra stycken.

– Det är mycket pengar att bara kasta bort, behövdes verkligen alla fyra? säger Ambjörn Blixt.

Huvudskyddsombudet i Dala Mitt, Johan Wahrén tycker att det är väldigt beklagligt att de hela tiden får höra att det måste sparas pengar men att det går bra att investera tiotusentals kronor för att vara med på en spelplan.

– Vi får pruta på allt. Det handlar om att vi inte kan köpa skor till alla nästa år. Det är oerhört märkligt att det här prioriteras.