Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kopparbergs Bryggeri sätter nya rekord

Spendrups framgångsrika konkurrent 2,5 mil söder om Grängesberg, Kopparbergs bryggeri slår nya rekord, sprängde nästan tvåmiljardersvallen och redovisar nytt vinstrekord med en vinstökning på 54 procent till 300 miljoner efter nya exportframgångar.

DT-appen: Här kan du ladda ner den nya DT-appen i Appstore för Iphone eller här i Google play om du har en telefon med Android.

Kopparbergs bryggeri ökade omsättningen med 180 miljoner till en omsättning 1 979,2 miljoner kronor. Det är ciderexporten som står för ökningen.

– Vi har fortsatt att fokusera på våra starka varumärken och på exportmarknaden har Kopparberg Cider utvecklats till ett av världens starkaste cidervarumärken. Vi har även inriktat oss på att utveckla varierande förpackningstyper samt nischprodukter så som Kopparberg Frozen Fruit cider, världens första frysta cider. säger vd Peter Bronsman.

Cidern är det som sätter Kopparbergs bryggeri på världskartan

– Våra huvudmarknader England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland har fortsatt att utvecklas positivt, och även länder som Grekland, Spanien och Tjeckien har en gynnsam utveckling. Det gläder mig mycket när jag är ute och reser och jag på plats kan se vilken fantastisk spridning vår cider har runtom i världen. Jag vet att det ligger ett oräkneligt antal timmar av slit och jobb bakom detta.

– Jag blir mycket stolt över statistiken från Nielsen, där vi åter har flyttat fram våra positioner på den brittiska marknaden 2015. Vi talar alltså om en av de tuffaste dryckesmarknaderna i världen och här ser man att ett hårt arbete lönar sig. Statistiken visar att Kopparberg Cider är det sjunde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider och att den dessutom ökat med 13,8 procent. Att vi ligger före kända och fina varumärken så som Peroni, Corona, Guinness, och Heineken gör mig mäkta stolt och att konsumenterna dessutom är villiga att betala mer för våra produkter det gör mig superstolt.

– Inom ölsegmentet, med Sverige i fokus, har vi lyft fram våra varumärken Sofiero, Höga Kusten, Zeunerts och Fagerhult, säger Bronsman som dock fick se företagets öl Sofiero Original bli nedpetat från försäljningstronen efter tolv år när Systembolaget presenterade sina försäljningssiffror för 2015.

Kopparbergs har en lönsammare produktion än Spendrups. Kopparbergs vinst på 300 miljoner på en omsättning på två miljarder kan jämföras med Spendrups som 2014 omsatte 3,3 miljarder och satte sin rekordvinst på 215 miljoner. Spendrups har ännu inte redovisat sina siffror för 2015 så det är inte direkt jämförbart.

Så Bronsman är stolt och höjer aktieutdelningen:

– Årets resultat, 299,9 miljoner blev återigen det bästa resultatet någonsin. Resultatförbättringen är till övervägande del en effekt av den gynnsamma valutasituationen, en förbättrad produktmix, lyckade produktlanseringar, effektiviseringsvinster samt en fantastisk personal., säger Bronsman som höjer aktieutdelningen från 2,40 kronor per aktie till 4,40 kronor.