Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsumenter skrämda av el-försäljare

El-försäljare knackar dörr i Falun och vill ha underskrifter. De utger sig för att samarbeta med Dalakraft, uppger företaget.
– Det är en ren bluff, säger Niklas Hagman, marknadschef på Dalakraft.
Flera Falubor har nu gjort polisanmälningar.

Annons

Kvinnan öppnar när det ringer på dörren. Hon möter en person som säger att han kan sänka hennes elkostnad. Hon lämnar personuppgifter och mannen tar en bild på hennes pass. Efteråt blir hon rädd. Hon ringer polisen.

Berättelsen är hämtad från en av anmälningarna mot dörrknackare i Falun under onsdagen.

Niklas Hagman har uppgifter om att försäljare från Min El hänvisat till samarbete med Dalakraft. Han reagerar med ilska. Dalakraft samarbetar inte med Min El, betonar Niklas Hagman.

Ett tiotal personer hörde av sig till Dalakraft under förmiddagen. De beskrev olika metoder, bland annat har försäljare sagt att den som skriver på slipper straffavgifter.

– I de flesta fall är de ute efter en fullmakt för att byta ditt elavtal. Vi har även fått uppgifter om att de gör ljudinspelningar att använda som fullmakt.

Konsumentverket har tidigare kritiserat Min El för vilseledande marknadsföring. Efter hot om vite ändrade företaget metoderna.

Peter Wärme är vd för Min El. Han bekräftar att bolagets försäljare knackar dörr i Falun. Men de hänvisar inte till samarbete med Dalakraft eller agerar oetiskt, svarar vd:n.

– Allt finns inspelat genom I-pads.

Konsumenter som visat legitimation har gjort det i samband med att de skrivit på avtal, säger Peter Wärme. Han framhåller ångerrätten.

Men varför ska avtal skrivas på i dörren? Varför inte ge mer tid för funderingar?

– Så är försäljningsmetoden. Den är helt legitim.

Men människor har ju blivit rädda och vänt sig till polisen. Är det då en bra metod?

– Jag förstår inte varför man polisanmält. Det här är ju ett säljsätt som är vanligt.

För den som ångrar sig lovar Peter Wärme att omedelbart häva avtal senast fjorton dagar efter underskrift. Uppsägning kan ske via samtal, mejl eller brev.