Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grafisk bas hos Backlunds

/

Tydliga linjer och grafiska former är teman i sommarens utställningar i Arvid Backlunds hem i Svärdsjö.

Annons

Bara gården är värd utflykten. Konstnären Arvid Backlunds hem och ateljé ligger högt i Kyrkbyn, Svärdsjö. Nu är gården inbäddad i grönska, men när konstnären verkade här under större delen av 1900-talet hade inte träden hunnit växa sig höga och utsikten måste ha varit fantastisk över kyrkan och sjön. Vid Svärdsjö kyrka står föresten hans skulptur Såningsmannen.

Under sommaren är Backlunds sommarbostad, som så småningom blev hans permanenta hem, öppet för allmänheten.

Svärdsjö hembygdsförening sköter driften av gården och bjuder varje sommar in konstnärer att visa sin konst i galleriet och i härbret. Maria Wahlström står för urvalet och tar emot besökare.

– Det är en fantastisk plats att vara på, visst är mycket slitet men det är ändå fint att se spår av Backlund, att han har levt och verkat här.

I den stora ateljén finns en utställning med exempel på Backlunds skulpturer, i det ljusa rummet intill visar i sommar Peter Flinck och Jonas Ahlin sin konst i en gemensam utställning.

Paret driver Ateljé Y Konst och Trädgård på sin gård i Yttersätra, St.Skedvi. I sommar har de öppen ateljé och skulpturpark under helger med inbjudna konstnärer. Dessutom har de ett program med musikkvällar fyra kvällar i juli.

Visst märks det att Flinck och Ahlin arbetat tillsammans i många år. Vid en första genomgång av utställningen är det lätt att tro att det är en och samma konstnär som skapat samtliga verk. Svart, eller toner av nästan svart, som möter vitt är genomgående med några få undantag. Kroppen och de rundade formerna återkommer.

Båda arbetar med silhuetter av människan, bortvända ansikten eller kroppar i motljus som blir till svarta skuggor.

Båda är grafiker i grunden, vilket märks i utställningen, Peter Flinck visar två större grafiska verk som han i efterhand bearbetat med pensel och färg, formen av urnor, uppbyggda i flera lager med ett mosaikmönster som gör ytan levande.

Men här finns också rent måleri och skulpturer i glas och keramik. Samtliga med samma fina grafiska kvalitéer där mörkt möter ljust och formen är tydlig.

I Härbret visar Linnéa Olsson, född och uppvuxen i Svärdsjö, sina teckningar. Även Linnéa bottnar i grafiken, hon har gått samma utbildning som Peter och Jonas i på Hellidens i Tidaholm. I Svärdsjö har hon valt ut en svit med bilder som visar olika motivteman. När jag är på plats har hon hunnit få upp tre bilder, en stadsmiljö (Mariaberget vid Söder i Stockholm) ett självporträtt och en sagofigur.

Linnéa har en säker penna där linjen är viktig, hon tecknar i blyerts och fyller i med tunt bläck, sedan scannar hon in bilden i datorn och gör de sista färgpåläggen digitalt. Resultatet är fint balanserade verk där det lekfulla vägs upp av en melankolisk underton.

Annons