Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det hänger på garntråden

/

Sonia Bush balanserar – bildligt uttryckt – på en tunn tråd.
Men den är stark.
Så stark att den hållit i ett sekel, så stark att den har världsrykte och så stark att den dragit Sonia över halva klotet – från Tasmanien i Australien till Näbbäcksholen i lilla Dala-Floda.

Annons

Historien om Wålstedts Textilverkstad och Wålstedtsgarnet är en berättelse om tradition och perioder av framgång, lönsamhetsproblem och framtidstro.

Men framför allt är det en berättelse om kärlek och hantverk – och om kärlek till hantverket.

Nu tar den, med ett fjärde "generationskapitel" och med en Japaninitierad och -arrangerad Stockholmsutställning, ny fart.

– Det här är stort och utställningen suverän, säger Sonia Bush i telefon från Galleri Yamanashi i Gamla Stan i Stockholm.

Där invigdes i söndags en stor utställning med namnet "Wålstedts – en svensk skatt". Den omfattar garner spunna och färgade i Dala-Floda – och "garnverk" av bland andra Helena Hernmarck, Alice Lund Textilier AB, Karin Kahnlund, Lena Köster, 2stickare, Gunilla Nakajima Wahlström, Olle-Petter Melin, Rita Sehlstedt och Åsa Wiksten.

De visar allt från tvåändsstickade alster – via bland annat handskar, armmuddar, mössor, sittdynor, kuddar, mattor, gardiner och plädar – till rosengångsvävar och en bildväv av Helena Hernmarck, en USA-baserad textilkonstnärinna med världsrykte, kanske mest känd för sina monumentalvävar av specialbeställda Wålstedtsgarner.

– Ägaren till galleriet, Mikiko Yamanashi, har en hemslöjd i Japan och sedan 40 år ett nära samarbete med Wålstedts. Hon var orolig för att garntraditionen skulle upphöra. Därför ville hon ordna en stor utställning, berättar Sonia.

Inför utsikterna att verksamheten skulle läggas ner flyttade hon och maken Roger, som tillsammans har fem söner, "hem" från Australien. Nu är hon fjärde generationen Wålstedt i familjeföretaget.

Och från och med i söndags och fram till den 23 december pågår Stockholmsutställningen, som kombineras med seminarier, workshops och prova på-verksamhet. Invigningen var mycket välbesökt och intresset för aktiviteterna är stort, så stort att det överraskat Sonia.

Hon och familjen är fast beslutna att göra vad de kan för att föra traditionen och kulturarvet vidare, att utöka företagshistoriens dåtid och nutid med framtid.

De vet att småskalighet ger en flexibilitet som skapat förutsättningar för exklusivitet. Men också att arbetet är krävande och hantverksmässigheten påverkar lönsamheten.

Tråden är stark.

Men tunn.

Mer läsning

Annons