Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen satsar på bättre service

För ett år sedan fick Säters kommun sämst betyg av alla 166 kommuner i en mätning av servicen till företag. Nu har projektet "Förenkla helt enkelt" sjösatts och det ska underlätta kontakten mellan företagare och kommunen.
– Vi vill att företagen ska må bra, säger näringslivsutvecklaren Kjell Bergqvist.

Annons

I september i fjol kom Sveriges kommuner och landsting ut med sin mätning av servicen som företagare upplever att de har fått av sin kommun. Av de 166 kommuner som deltog i mätningen fick Säter sämst betyg av alla.

När mätningen offentliggjordes hade Säters kommuns arbete med projektet "Förenkla helt enkelt", som nu ska sjösättas i kommunen.

– Det handlar om att det ska bli enklare för företagare som vänder sig till kommunen. I stället för att behöva ringa fem samtal och kanske inte få tag i rätt person inom respektive område räcker det med ett samtal för att boka ett möte med alla aktörer som berörs av företagarens ärende, berättar Kjell Bergqvist.

Målet med "Förenkla helt enkelt" är att skapa ett bättre företagsklimat i kommunen.

– Allt kan utvecklas och bli bättre. Och handlingsplanen för projektet är inte tänkt att bli en "hyllvärmare" utan ska vara ett levande dokument som kan förändras under tidens gång. Vi har sneglat på hur andra kommuner jobbar med dessa frågor och sedan jobbat fram en Sätermodell, säger Kjell Bergqvist.

Under torsdagen hölls en kick off för att markera att projektet nu har sjösatts.

– Fast ett par delar har vi redan börjat jobba med och andra kommer att starta inom kort. Före årsskiftet ska allt vara sjösatt, säger Kjell Bergqvist.

– Känslan över detta är enbart positiv. Alla som har jobbat med detta har haft en positiv infallsvinkel, men det löser sig inte på egen hand, det krävs mycket jobb. Alla parter har dock allt att vinna på detta, säger kommunalrådet Abbe Ronsten (S).

Även om arbetet redan hade påbörjats när SKL:s rapport kom i fjol så blev det ett uppvaknade för politikerna och tjänstemännen.

– Det var med rapporten som det började på allvar. Det gav oss en knuff i rätt riktning. Ett så dåligt betyg ska vi inte få igen i denna ranking, säger Lotta Bergstrand (FP), ordförande i miljö- och byggnämnden samt i näringslivs- och turismutskottet.

Många politiker och tjänstemän har varit inblandade i arbetet med "Förenkla helt enkelt".

– Detta är en bred satsning. Alla som kommer i kontakt med företag har varit med i processen, säger näringslivsutvecklaren Helena Åkerberg Hammarström.

– Jag tror inte att det hade gett samma effekt om vi hade jobbat med detta en och en, säger gatuchefen Andreas Mossberg.