Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kollektivtrafiken i Dalarna minskar

Antalet kollektiva resor i Dalarna har minskat med hela 26 procent mellan 2006 och 2014. Det visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys.
– Vi är på väg från ett mörker till ett ljus, säger Bengt Benjaminsson på Dalatrafik.

Antalet kollektiva resor i Dalarna minskade med hela 26 procent mellan 2006 och 2014. Samtidigt ökade antalet resor i Sverige med 21 procent. Dalarna och Gotland var de enda länen med minusstatistik.

Bengt Benjaminsson är produktionschef hos Dalatrafik.

– Vi har jobbat under svåra förhållanden under dessa åtta år. Nobina vann upphandlingen för busstrafiken 2006 men räknade kraftigt fel från början och samarbetet har sedan dess präglats av att försöka göra förlusten så liten som möjligt. När de tog över sjönk kundnöjdheten från 80 till 60 procent på bara ett år. De införde ett helt nytt synsätt där hela utförandet ändrades. Vi på Dalatrafik såg små möjligheter till förändringar i samarbetet med Nobina, säger Benjaminsson.

2014 gick avtalet med Nobina ut och från och med 1 juli ifjol inledde Dalatrafik ett fyra månader långt samarbete med de två entreprenörerna Keolis och Sambus.

– Mycket positivt skedde sedan vi inledde samarbetet med de nya entreprenörerna som svarade för ett jättejobb. Tyvärr har rättsliga processer med Nobina försenat förändringsprocessen och förtroendet har på så vis sjunkit för Dalatrafik.

Men den senaste tiden börjar trenden vändas och dialogen med resenärerna blir alltmer positiv menar Benjaminsson. Avtalet med Keolis och Sambus har nu förlängts över en tioårsperiod.

– Vi är på väg från ett mörker till ett ljus. Vi jobbar med att införa ett nytt marknadssystem som ska få fler resenärer att hitta till oss. Vi blir inte utskällda av resenärerna längre utan upplever en positivare dialog. VI har fått in ett stort antal nya bussar vilket var ett måste då den tidigare bussflottan var den äldsta i Sverige. Vi har höjt blicken och tittar framåt.

När det gäller hur stor del av busstrafiken som körs på förnybara drivmedel ligger Dalarna långt under nivån för hela Sverige. Endast sju procent av busstrafiken i Dalarna körs på förnybara drivmedel, jämfört med 58 procent i övriga riket.

– Efter 2014 har vi enligt våra siffror gjort en rejäl ökning och ligger nu över 60 procent i förnybart bränsle. Vår målsättning är att komma närmast 100 procent. Det är en jätteviktig imagefråga för Dalatrafik.

Enligt Benjaminsson jobbar Dalatrafik även på att få tillstånd fler alternativa betalningsformer på bussarna än kontantbetalning.

– Vi jobbar intensivt med att införa betalkortsterminaler men även tekniksidan har blivit lidande av de juridiska processerna. Till hösten hoppas vi kunna införa flera alternativa betalningsformer såsom kortbetalning och mobilbiljetter, säger Bengt Benjaminsson.