Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KO: Allergikliniken vilseleder patienter

Allergikliniken i Hedemora vilseleder sina patienter genom att påstå att den så kallade bioresonansapparat man använder kan bota sjukdomar. Det anser Konsumentverket/KO som nu kräver att kliniken ändrar sin marknadsföring på 17 olika punkter.

Annons

Södran skrev i augusti att Allergiklinikens reklambudskap hade anmälts till Konsumentverket, KO. Anmälaren ansåg att Allergiklinikens påstående att bioresonansapparaten kan bota allergi var rena bluffen.

I artikeln intervjuades bland andra Lars Tennberg i Stjärnsund, styrelseledamot och marknadsansvarig i bolaget Life Cooperation som driver Allergikliniken i Hedemora.

– Vartenda påstående är sant. Åtta av tio som genomgår bioresonansterapi blir av med sina allergibesvär, hävdade han i artikeln.

Hans uppfattning delas dock inte av KO:s jurister. De har granskat påståenden som Allergikliniken gör på sin hemsida samt på videofilmen med titeln "Bicom bioresonans botar allergier" som visas där.

Juristerna har kommit fram till att reklambudskap av typen "På Allergiklinken i Hedemora kan du bli av med din allergi - oavsett vad du är allergisk mot" och 16 andra påståenden är otillbörliga - så vida företaget inte vetenskapligt kan bevisa att de är sanna.

Företaget har getts chans att yttra sig och lämna in övertygande vetenskaplig dokumentation på att det som sägs i reklamen stämmer.

I sitt svar till KO ger Lars Tennberg stort utrymme åt Södrans artikel som han kallar "partisk och nedvärderande" samt den i artikeln intervjuade Dan Larhammar, professor vid institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Larhammar har gått igenom det fåtal studier som gjorts av bioresonansterapi och bedömt dem som ovetenskapliga. I yttrandet till KO kallar Lars Tennberg professor Larhammar "icke sakkunnig".

Konsumentverket delar dock Larhammars bedömning. I en ny skrivelse till Allergikliniken daterad den 7 november, konstaterar KO att det utredningsmaterial som Allergikliniken bifogat till sitt yttrande inte styrker de påståenden som görs i marknadsföringen.

– Marknadsföringen anses därmed vilseledande och otillbörlig i strid med marknadsföringslagen, slår KO fast.

Om Allergikliniken inte snarast kan bevisa att deras apparat botar allergier bryter reklamen även mot lagens uttryckliga förbud mot att påstå att en produkt eller behandlingsmetod kan bota sjukdomar.

Senast den 30 november kräver KO svar från Allergikliniken. Om företaget inte stryker eller väsentligt förändrar de 17 kritiserade påståendena kan KO med hot om böter förbjuda Allergiklinken att fortsätta att använda de vilseledande formuleringarna.

– Det räcker inte med att Allergikliniken ändrar några enstaka ord i sina påståenden. Ger marknadsföringen intrycket av att metoden botar allergier måste man kunna visa att det faktiskt är sant. Det ha man inte gjort, säger Henrik Örnstedt, jurist hos KO.

Än allvarligare ser KO på att Allergikliniken på hemsidan hänvisar till en artikel där det sägs att bioresonansterapi framgångsrikt kan användas som understödjande cancerbehandling. Påståendet står i strid med patientsäkerhetslagen som med risk för fängelse förbjuder icke sjukvårdsutbildad personal att behandla cancer.

– Om man i sin marknadsföring hänvisar till vad någon annan påstår om en produkt eller behandling har man själv ett ansvar för att det som sägs är sant. Det här påståendet står i strid med en annan lag och därmed bryter det mot god marknadsföringssed, förklarar KO-juristen.