Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Knäckebröd kan bli bränsle

Mackkedjan St1 besöker Falun på måndag och syftet är att hitta avfall från livsmedelsindustrier som Leksands Knäckebröd och Pyramidbagaren för att tillverka svenska etanolbränslen.

Annons

Besöket i Falun är ett av flera 20-politikerbesök som St1 gör runt om i landet under juni, en turné startade i Örebro och som avslutas på Gotland under politikerveckan i Almedalen.

Falun är den enda ort som besöks i Dalarna.

Turnén i en ombyggd Toyota Prius visar att det går att köra på ST1:s etanol och el med 22 grams koldioxidudsläpp per kilometer jämfört med en standard-Prius som släpper ut 89 gram koldioxid per kilometer.

St1 har under ett års tid haft fortlöpande kontakter med rikspolitiker och tjänstemän på departementen i Stockholm för att informera om sina planer att producera etanol för bilar lokalt på olika platser i landet.

– Regeringens mål är att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Många tror att det blir svårt. St1 tror att det går att uppnå långt tidigare och nu letar vi efter lämpligt livsmedelsavfall.

– Ett av budskapen under St1:s politikerkontakter är vikten av att återinföra etanol, i första hand E85, som ett huvudalternativ som miljöbränsle. Det är det enda miljöbränsle som det finns distribution av över hela landet, säger vd Jonas Sidenå.

St1 vill börja tillverka svensk etanol från livsmedelsavfall vid raffinaderiet i Göteborg där man planerar att investera i en avvattningsanläggning och från detta avfall utvinna etanol och en restprodukt som kan användas som gödsel.

– Så nu söker vi efter lokala råvaror runt om i landet. Bagerier, chipsavfall är bra . I Dalarna har vi ju Leksandsbröd och andra knäckebrödsfabriker så deras avfall är vi intresserade av, säger Jonas Sidenå.

Så Pyramidbageriet i Vansbro och Leksandsbröd kan vara intressanta?

– Ja, det kan finnas fler livsmedelsindustrier som också har lämpligt avfall. Finns det inom en mindre geografisk yta är vi intresserade för kan vi samla in avfallet och köra det till en avvattningsanläggning. Då kommer vi att kunna tillverka drivmedel 100 procent etiskt med en helt svensk inhemsk produktion, säger Sidenå.

St1 har patent på en tillverkningsmetod som kallas etanolix vars slutprodukt är vanlig drivmedelsetanol.