Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klart för brobygge

Efter nyår inleds bygget av en ny bro över Västerdalälven i Dala-Floda.
– Tillstånden är klara, pengarna anslagna och en entreprenör antagen, berättar Ingemar Sandström projektledare vid Vägverket.

Annons

Järnbron i Dala-Floda kommer att under 2013 ersättas med en ny bågbro i stål.

I den kombinerade förstudien och miljökonsekvensbeskrivningen angavs att den nya bron ska utformas så att den upplevs som kulturhistoriskt förankrad och ges en estetiskt tilltalande konstruktion.

– Det blir bågar även på den nya bron, som kommer att byggas i samma läge som den gamla, säger Ingemar Sandström.

Bygget, som beräknas starta på allvar efter de kommande storhelgerna, inleds med grundarbeten. En ny grundläggning kommer att göras bakom de nuvarande stenfundamenten, som alltså blir kvar och fortsatt synliga.

De nya bågarna kommer att lyftas på plats och eventuellt kommer de också att användas vid rivningen av den nuvarande bron, som beräknas väga över 400 ton.

– Tanken är att vi monterar dem utanför de befintliga bågarna för att därefter montera formställning och med hjälp av dem lyfta och lansera ut den befintliga bron i ett stycke, förklarar Peab:s platschef Erik Lundgren.

Enligt Vägverkets tidigare planer skulle bygget ha inletts i somras och stått klart vid det kommande årsskiftet. Men den byggtiden bedömdes vara alltför kort.

– Därför gjorde vi omtag och fick in totalt fyra anbud. Med tanke på företag, lantbruk, skogsbruk och invånare vill vi att byggtiden ska vara så kort som möjligt, berättar Ingemar Sandström.

I dag, fredag, hålls ett startmöte och under nästa vecka kommer Vägverket och Peab att gå ut med information till allmänheten både vad gäller bygget och tiden för broavstängningen.

Erik Lundgren räknar med att Peab kommer att etablera sig på platsen under december och att i genomsnitt tio anläggningsarbetare kommer att jobba med broprojektet.