Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klagar på busshållplats

/
  • Här på vägkanten på E16 stannar bussarna i Yttermalung och det gillar inte Yttermalungsborna fr v Irja Sodlin, Astor Ericsson. Rune Matsson, Marry van Beek, Lars Lucas och Ann-Mari Petersson.
  • Yttermalung har en riktig och säker busshållplats men hit har Dalatrafik inte tid att åka konstaterar fr v Lars Lucas, Astor Ericsson, Rune Matsson, Marry van Beek och Irja Sohlin

Nu protesterar yttermalungsborna mot den dåliga busshållplats, som Dalatrafik använder vid hårt trafikerade E16/rv66, turistvägen mot fjällen.
– Det finns ju en säker och bra busshållplats i byn. Men för att busstrafiken ska tjäna någon futtig minut tvingas vi kliva av och på bussen ute på Europavägen, där det är som trångast och farligast, säger byalagets ordförande Rune Mattsson.

Annons

I åratal har det talats om att riksvägen, numera Europavägen, förbi Yttermalung, ska byggas om för att den är så trång och dålig. Hittills har det inte blivit något resultat i den riktningen.

På senare år har byn, liksom hela övriga Västerdalarna, blivit av med järnvägstrafiken. För de som åker kollektivt finns nu bara landsvägsbuss.

Bussresenärerna är hänvisade till att vara ute på den smala, och tidvis hårt trafikerade Europavägen när de ska på eller av bussen i Yttermalung.

– Ändå har vi en riktigt bra och säker busshållplats bara några hundra meter härifrån. Där finns väntkur och plats att parkera bilar. Att svänga ner dit skulle bara ta någon minut. Men i stället ska vi riskera liv och lem vid en oskyddad hållplats, säger Rune Mattsson.

Ann-Marie Petersson har i 20 års tid varit långpendlare till Yttermalung.

– Kollektivtrafiken är sämre än någonsin. Att stanna och släppa av passagerare på stora vägen här i byn borde vara förbjudet. Speciellt på kvällsturerna då det är mörkt, och när det finns en riktigt bra hållplats, säger hon.

Astor Ericsson är också kritisk till den dåliga hållplatsen, och konstaterar att han oftast tar bilen i stället för bussen, för att det är så bökigt och otryggt vid hållplatsen.

– Vi upplever att region Dalarna inte har någon känsla för oss som bor här. För att tjäna in ett par minuter på sträckan mellan Borlänge och Malung, som tar ett par timmar, så ska vi här i byn tvingas ha en farlig busshållplats, säger Rune Mattsson.

Vid den riktiga busshållplatsen, som ligger nere vid campingen och den nedlagda järnvägen, finns det dessutom utrymme för bilparkering.

Det finns det inte uppe vid Europavägen - om man inte är så fräck att man parkerar på privat mark vid den nedlagda lanthandeln.

Det finns inte ens ett övergångsställe över Europavägen, eller gångbana längs vägen om man i mörkret ska ta sig iväg till fots från hållplatsen bortöver genom byn.

– Jag känner inte till att byalaget har varit i kontakt med oss, men jag är beredd att lyssna på dem. Generellt kan jag säga att vi måste hålla nere restiderna, och åka så rakt det går, för att kunna konkurrera med bilen. Restiden har stpr betydelse, säger Dalatrafiks trafikchef Bengt Benjaminsson.

– Indragningen av järnvägstrafiken i Västerdalarna kom ganska hastigt, och utvecklingen av busshållplatserna har inte hängt med. Ingen skulle vara gladare än vi om Trafikverket kunde satsa på bättre hållplatser, i Yttermalung och även på några ställen till, säger Bengt Benjaminsson.

Mer läsning

Annons