
Klaga – det lönar sig

Är du en snäll och flat konsument?
Då ska du sluta med det.
Klaga i stället – det lönar sig.
Nu drar årets största köpfest – julhandeln – i gång. Tusenlapp efter tusenlapp kommer att rinna iväg i dalfolkets jakt efter julklappar.
För den som inte vill åka på en onödig "baksmälla" när helgerna har lagt sig gäller det att redan nu rusta sig.
DT ger dig därför verktygen – en speciell köp- och klagoguide – som lotsar dig rätt bland dina rättigheter och möjligheter som konsument.
En god idé är att du redan vid köpen av julklappar begär att få bytesrätt eller öppet köp.
Öppet köpet innebär att du, eller den du ger julklappen, får pengarna tillbaka om köpet ångras inom en viss tid. Bytesrätt innebär att varan får bytas mot en annan vara eller ett tillgodokvitto.
Detta har du dock ingen laglig rätt till, så om butiken går med på dina villkor måste du se till att få uppgörelsen noterad på kvittot.
Kvittot bör du helst spara i tre år. Så länge gäller reklamationsrätten.
Vid köp via distanshandel har du 14 dagars ångerrätt från att varan levererats. Observera dock att du däremot inte har någon automatisk ångerrätt om du köper en vara i butik.
Försöker butiken få dig att teckna en dyr extraförsäkring – tänkt dig för. Eventuell garanti och konsumentköplagen ger dig ett fullgott skydd.
Om julklappen du köpt visar sig vara defekt, eller på annat sätt inte håller måttet, ska du vända dig till företaget eller butiken och kräva en ny likvärdig vara eller att få felen åtgärdade. Det gör tusentals i Dalarna. Varje år. Och oftast får de sin rätt.
Trilskas butiken ska du inte ge dig utan i stället plocka fram det tyngre artilleriet. I striden kan du då få gratis stöd och råd av konsumentrådgivare i din kommun. Eller av konsumentbyråer (Se faktaruta).
Varje år vänder sig mellan 1100 och 1200 personer till konsumentrådgivningen i Falun. Där väntar man sig inte någon större rusning efter julhelgen.
– Våra stora toppar är i februari och september. Största ärendena är hantverk, hemelektronik och begagnade bilar, konstaterar konsumentrådgivaren Veronica Lidman som speciellt nu inför jul vill peka på att det vid köp av presentkort är butiken som bestämmer giltighetstiden.
– Men mitt råd är att göra sig av med presentkortet så fort som möjligt. Går butiken i konkurs är pengarna annars förlorade, säger Veronica Lidman.
Om butiken trots dina klagomål visar sig omedgörlig kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det gör flera hundra personer i länet varje år. Ofta vinner konsumenten.
ARN prövar allt från undermåliga kläder och elektronik till hantverkares framfart och researrangörer som inte håller vad de lovat. Flest fall just nu gäller elektronikprylar.
Värdet av varan eller tjänsten du köpt måste dock överskrida vissa belopp om nämnden ska ta upp din tvist till prövning (se faktaruta).
Följer inte säljaren ARN:s rekommendation (det gör de i de allra flesta fall) kan du i sista hand stämma säljaren i tingsrätten. Men det kan, om du förlorar, stå dig dyrt...
-
ARN
Allmänna reklamationsnämnden avgör drygt 11 000 tvister om året mellan konsumenter och företag. Nämnden gör inga egna undersökningar utan bedömer materialet de tvistande parterna presenterat.
ARN tar inte upp tvister som handlar om belopp mindre än:
500 kronor för exempelvis skor och textilier.
1000 kronor för elektronik, motor, resor, möbler och tvätt.
2000 kronor för bank, bostad, båt, fastighetsmäklare och försäkringar.
-
Fakta/ Här finns hjälp
Ta i första hand kontakt med kommunens konsumentrådgivare på din hemort. De kan hjälpa dig med det mesta.
Inom några områden finns det särskilda rådgivningsbyråer som drivs i samarbete mellan branschorganisationer och staten. Byråerna har till uppgift att ge opartiska råd:
Konsumenternas vägledning om bank och försäkring. Här får du hjälp om tvisten gäller bank, finans och försäkring.
Konsumenternas energimarknadsbyrå. Hjälp med tvister inom energiområdet.
Telekområdgivarna. Hjälp om du har problem som gäller tele-, tv- och internetabonnemang.
ERB, Etiska Rådet för Betalteletjänster. Hjälper konsumenter utreda klagomål på betalteletjänster. Exempelvis röstning på tv-program, köp av biljetter via sms eller köp av tjänster för mobilen.