Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jätteölaffär är drömaffär för Kopparbergs bryggeri

– Det här är en drömaffär för Kopparbergs Bryggeri och ger oss oanade möjligheter.
Så kommenterar vd Peter Bronsman den nu aviserade affären där bryggeriettan i världen Anheuser-Busch Inbev lägger bud för ett samgående med Kopparbergs ciderpartner SAB Miller.

– Det här var en oväntad affär och den är oerhört stor men jag tror att den kommer att gå igenom, säger Bronsman som konstaterar att de två bryggerigiganterna i världen bara konkurrerar med varandra i större utsträckning på en marknad, i USA.

Bronsman tror att det finns stora starka krafter bland ägarna till de båda bryggerierna som vill fullfölja den och det är en affär som han inte ens vågat drömma om.

– Hade jag tidigare fått frågan vad jag skulle önskat mig i bryggerivärlden så är det just denna affär, för oss är det ett önskescenario.

Hur betydelsefullt är Kopparbergs samarbete om cidern med SAB Miller?

– Än så länge är vprt och SAB Millers samarbete i sin linda. Den har gett oss nya affärer speciellt på Kanarieöarbna och i Australien och är förklaringen till att vi kommit in på en helt ny marknad som Tjeckien. Med den här affären så har vi chansen att få ut vår cider i stort sett hela världen, det blir ju en riktig gigant, säger Peter Bronsman.

Bryggeriettan Anheuser-Busch InBev bekräftade tidigare i veckan spekulationerna som startats om att de vill lägga ett bud på öltvåan i världen SAB Miller och de måste lämna sitt anbud inom 28 dagar.

SABMiller är världens näst största ölproducent, efter Anheuser-Busch InBev med 70 000 anställda. Företaget grundades 2002 efter en sammanslagning av South African Breweries och amerikanska Miller Brewing Company. SAB Miller har en världsmarknadsandel på 9,5 procent

Anheuser-Buch Inbev med 115 000 anställda bildades 2008 när Anheuser-Busch sa ja till ett bud från InBev. De bedöms ha en världsmarknadsandel på 21 procent

Världstrean Heineken som Spendrups har ett bryggarsamarbete med har en världsmarknadsandel på 8,5 procent och Spendrups huvudkonkurrent, världsfyran danska Carlsberg har sex procent av världsmarknaden.