Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsprofil vill förmå Skistar bygga järnväg

/
  • Järnvägsmannen Gösta Lissola skriver till Skistar och tycker att bolaget bör satsa på järnvägen i Västerdalarna i stället för att satsa i de scheziska alperna.

– I stället för en oviss satsning i Schweiz kan Skistar göra en viktig och efterlängtad framtidssatsning för Västerdalarna, återuppbygga järnvägen till Sälenområdet.

Annons

Det säger järnvägsmannen Gösta Lissola, Örebro, men med sina rötter i Lima.

I samband med att Skistar i helgen höll bolagsstämma i Sälen överlämnades Lissolas skrivelse till Skistars och bolagsstämmans ordförande Erik Paulsson.

– Om Skistar satsar på Västerdalsbanan nu så gör man en viktig insats både för bygdens befolkning och turismen i framtiden, menar Lissola, som i flera decennier ända från 40-talet har arbetat vid järnvägen både som lokman och järnvägsinspektor.

Enligt skrivelsen från Lissola kostar en upprustad järnväg från Borlänge till Malung och nybyggd modern fortsättning till Fiskarheden-Sälen med elektrifiering cirka två miljarder kronor.

– Det skulle bli ett stort lyft för miljön och minska den tunga trafiken på vägarna. Västerdalarnas befolkning, som dignar under avgaser och farlig trafik, skulle se fjällturismen på ett mer positivt sätt, säger Gösta Lissola.

Han pekar på att med redan för mer än 100 år sedan kunde bygga järnväg för hand till Limedsforsen. Kommunerna Lima, Transtrand och Särna byggde på 1920-talet vidare med egna pengar de tio milen järnväg från Limedsforsen via Sälen till Särna.

– Då är det väl märkvärdigt att man i dag tvekar inför att bygga upp fem mil,som fattas från Malungsfors för att järnvägen åter ska nå Sälenområdet.

– Samtidigt som det satsades miljoner på turismen i fjällen tog man på 70-talet bort förbindelsen, som skapade fjällturismen till Sälenfjällen från 1928 och framåt. Att bygga upp järnvägen igen är en framtidssatsning, säger Gösta Lissola.

I lördags, samtidigt som Skistar höll bolagsstämman i Sälen, gick det sista persontåget på Västerdalsbanan Malung-Borlänge.

Mer läsning

Annons