Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägen klarar inte malmtågen

Det ser inte ut att kunna bli någon malmtågstrafik från Ludvika över Falun till Gävle hamn.
– Stigningsproblemen blir för stora, säger Trafikverkets utredare Bengt Palm

Annons

Det går inte att köra malmtåg till Gävle över Falun från Nordic Iron Ores planerade terminal i Skeppmora mellan Ludvika och Grängesberg.

– Redan mellan Ludvika och Borlänge blir det stigningsproblem för de tunga malmtågen. När man väl kört i gång ett tungt malmtåg vill man inte att de ska stanna utan rulla direkt till Gävle hamn. Efter Borlänge kommer problematiken till Falun och därefter nya stigningsproblem, säger Trafikverkets utredare Bengt Palm som har i uppdrag att utreda malmtransporten Ludvika-Gävle via Falun.

Hade det gått att få till en fungerande transport med fem-sex malmtåg per dygn och lika många tomtåg tillbaka hade det blivit klart samhällsekonomiskt intressant att bygga dubbelspåret mellan Borlänge och Falun. Det har politikerna i region Dalarna som sitt huvudspår i Trafikverkets kapacitetsöversyn som ska vara klar i vår.

– Det här utredningsuppdraget har tyvärr inte gått bra, det blir svårt att få in malmtrafik på denna redan hårt trafikerade bansträcka så jag lägger fram ett alternativ som inte ingått i mitt utredningsuppdrag, att man tar tågen via Ludvika-Fagersta sedan över Avesta/Krylbo till Gävle.

– Problemet som då uppstår är att banan Ludvika-Fagersta bär 1600 ton och malmtågen kräver en bankapacitet på 3000 ton. Det innebär att banan kommer att slitas ned snabbt och kräver därför en omfattande bärighetsupprustning. Sedan måste man tidsmässigt se över hur man kör alla godstågen mellan Fagersta och Krylbo som är en annan flaskhals i Bergslagen, säger Palm.

Har du tittat på Lysekilsalternativet?

– Nej, det har tyvärr inte ingått i utredningsuppdraget. Jag säger tyvärr för när sträckan Ställdalen-Kil förstärkts skulle det gå bra väster om Vänern ned till Uddevalla. Sedan tillstöter en del förstärkningsproblem upp till Munkedal och därefter några kilometer ny järnväg till hamnen. Detta blir förmodligen mycket billigare an att rusta upp hela sträckan Ludvika-Fagersta. Att annat alternativ som är nog så intressant vore att köra också malmtågen från Skeppmora till Oxelösund där SSAB dessutom har masugnar och kunde ta en del malm direkt, säger Palm som säger att hans favoritalternativ ändå talar för Lysekil men att det måste utredas.

Annons