Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

IT-hjälp på biblioteket: ”Kul att det är så stor variation”

Studenterna från Helixgymnasiet hade fullt upp på tisdagsförmiddagen då biblioteksbesökare kom för att ställa frågor och få hjälp med digitala ärenden.

Annons

Mikael Markus, Rasmus Jugen Forsblom och Hanna Laurent Block som går första året på IT-linjen har fått många olika frågor, som till exempel hur man loggar in på wifi, hur Excel fungerar, hur man kan se foton som har skickats via e-mail, hur man ökar textstorleken på telefonen samt hur man registrerar sig på Arbetsförmedlingens hemsida.

- Det är kul att det är så stor variation på frågorna, säger Rasmus Jugen Forsblom.

IT-hjälpen är ett samarbete mellan Helixgymnasiet och Borlänge bibliotek som kommer att fortsätta under vårterminen. Varje tisdag mellan klockan 10 och 12 finns studenter på plats en trappa upp i biblioteket.

– Samarbetet startade under Borlänge kommuns digitala vecka och sedan föreslog jag ett fortsatt samarbete, vilket personalen ställde sig mycket positiva till, berättar bibliotekarien Lisa Wessberg som bland annat har fokus på digital delaktighet i sin tjänst.

Hanna Laurent Block tycker att det är trevligt att kunna hjälpa människor.

– Det är något jag skulle kunna tänka mig att göra i framtiden, att jobba med IT-support.

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med DT Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med DT Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel