Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Supportrarnas kritik mot SHL:s LIF-souvenirer – Leksands vd: "Ingenting vi skulle sälja"

Martin Jönslars-Eriksson, verksamhetsansvarig i Leksand Superstars, rasar på Twitter över SHL:s utbud av LIF-souvenirer. Christer Plars, klubbens vd, kände inte till utbudet på SHL:s hemsida – och blir överraskad över färgen klubben profileras med. "De har inte ens rätt blå färg och dessutom är vår klubbfärg vit", säger Christer Plars.

Annons

SHL får hård kritik från högt profilerade LIF-supportrar.

Martin Jönslars-Eriksson, verksamhetsledare i Superstars, och Torbjörn Olsson, tidigare ordförande i Superstars, rasar mot de nya LIF-souvenirerna som går att köpa i SHL:s egen webbshop.

LÄS MER: Så svarar SHL:s vd på supporterkritiken: "Leksand är ju SHL"

Martin Jönslars-Eriksson är trött på SHL.

Kritiken kommer främst mot matchtröjan som profileras med att "Leksand" står diagonalt på framsidan av tröjan, och klubbens logotyp i ena hörnet.

– Alla klubbar säljer redan sina egna souvenirer. Varför kan inte klubbarna själva bestämma hur man ska profileras? Här kliver SHL in och bestämmer hur Leksand ska profileras. Jag är så jävla trött på det här, säger Martin Jönslars-Eriksson.

Leksand Superstars förre ordförande Torbjörn Olsson skriver: "Jag förstår mig inte på SHL:s arbetssätt, det här är verkligen att motarbeta oss, och förstöra vår identitet. Vi är vita, FATTA!!!".

Han fortsatte kritiken mot SHL i flera inlägg på Twitter.

– Det är som vanligt. Alla supportrar håller med, men har SHL någonsin lyssnat på oss? Nej. De svarar aldrig. Alla skriker men de lyssnar inte på oss supportrar, eller ja, kunder, säger Martin Jönslars-Eriksson.

Fortfarande går det också att köpa Modo-souvenirer i SHL:s webbshop, trots att laget sedan den 1 april är ett allsvenskt ishockeylag.

Om du går in på SHL:s webbshop och klickar på krysset, i den röda rutan, så hamnar du hos Modos souvenirer.

– Varför kan man inte bara länka till klubbarnas egna shoppar, istället för att SHL ska göra egna och profilera klubbarna så här?

När Sporten får tag på Christer Plars, Leksands vd, kände han inte till utbudet av LIF-souvenirer på SHL:s hemsida.

Reaktionen när han får se LIF-souvenirerna:

– Oj, de har inte ens rätt blå färg. Jag är överraskad och har inte sett den här sidan förut. Jag är förvånad. Jag måste ta och kolla upp det här, säger Christer Plars.

Några timmar senare återkommer Leksands-vd:n:

– Det finns ett beslut sedan något år tillbaka om ett centralt souvenirsortiment som ska finnas på SHL:s hemsida. Tanken är att det ska komplettera klubbarnas egna utbud, säger Christer Plars.

Hur ser du på att det ska komplettera utbudet?

– Ja, du... Idén är att det inte ska vara likt vårt utbud eller design. Men samtidigt ska alla klubbar ha gemensam design i det centrala utbudet.

Alla SHL-klubbar är delägare i ligan och intäkterna går tillbaka till klubbarna.

Men hur ser du på färgprofileringen av Leksands IF och att er klubbfärg, vit, inte är representerad?

– Visst är den blå, men den är inte ens Leksandsblå. Det är en märklig blå färg. Dessutom är vår klubbfärg vit och det är ingenting att diskutera.

Är det här någonting ni säljer eller ska sälja i er shop?

– Nej, det här är ingenting som kommer att säljas i vår shop utan bara på SHL:s hemsida. Men, det här ser ju inte ens ut som våra riktigta matchtröjor, säger Christer Plars.

Sporten har sökt SHL:s vd Jörgen Lindgren för en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Nichlas Torp stängs av i tre matcher

Frick tror på segerchans för Stall Leksand: "Vi ska så klart vinna"

Mer läsning