Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SHL:s vd Jörgen Lindgren svarar på souvenirkritiken från LIF-supportrarna: "Leksand är ju SHL"

Flera profiler i Leksands supporterled har rasat mot det centrala utbudet av LIF-souvenirer på SHL:s egen webbshop. Även Leksands vd Christer Plars ifrågasatte färgvalet. Nu svarar SHL:s vd på kritiken. "Det finns ett beslut om att vårt utbud inte ska vara någon kopia på det klubbarna själva säljer", säger Jörgen Lindgren.

Annons

Det var under tisdagen som Martin Jönslars-Eriksson kritiserade SHL på Twitter, om det nya centrala utbudet av LIF-souvenirer som går att köpa via SHL:s hemsida, men inte Leksands hemsida.

LÄS MER: LIF-supportrarnas kritik mot SHL: "Jag blir så jäkla trött"

Kritiken är främst mot den framtagna matchtröjan i en blå färg som inte heller överensstämmer med klubbens färgkod.

– Till att börja med så är det här ingenting nytt utan det har varit så i ett och ett halvt år nu. Det som är nytt är Leksands IF. Det är uppdaterat sedan Modo åkte ur, säger Jörgen Lindgren, SHL:s vd.

Så här reagerar en LIF-supporter om SHL:s Leksandsprylar:

Enligt Jörgen Lindgren tog SHL, alla 14 klubbar alltså, ett beslut för ett par år sedan om att den centrala webbshopen inte ska vara likadant som det befintliga system klubbarna idag har. Tanken är att det ska komplettera och inte kopiera det som klubbarna redan säljer.

Säljs de här produkterna bara på SHL:s webbshop?

– Ja, absolut. Sedan har vissa klubbar tagit upp sortimentet och valt att sälja det i sina souvenirbutiker också. De tycker det är snyggt, fräscht och vill promota det.

Men, den LIF-tröja ni säljer har ju fel blå färg, jämfört med matchtröjan spelarna har?

– I grund och botten är det något vi måste se över och den diskussionen har jag med Christer Plars (Leksands vd). Men det man ska komma ihåg är att det inte ska vara kopior på befintliga tröjor, för det har Leksand redan försäljning av. Om du tittar på alla tröjor för alla lag så är designen likadan. Du har ett namn tvärsöver och klubbloggan ovanför bröstet.

Förstår du kritiken från supportrarna som menar att SHL profilerar Leksands med fel färg, blå istället för vit?

– Men SHL är ju Leksand också. Leksand är en fjortondel i det här systemet och det ska man komma ihåg. För oss finns det ingen anledning att ha Leksands redan officiella matchtröja, det får de sälja som de vill. Vi har ingen åsikt i det utan det här ser vi som ett komplement. Det ersätter inte det ena eller det andra, säger Jörgen Lindgren och fortsätter:

– Det är viktigt att ta med sig det. Vi vet att det ser annorlunda ut och det är medvetet att det ska vara så för att inte interfera det som finns.

LÄS MER Marcus Simm: "SHL borde tänka om och göra mer rätt inför framtiden"

Men, Leksands officiella klubbfärg är ju vit och den färgen finns inte i er shop.

– Nej, och vi har bara en färg för alla lag. Det är inte dubbla färger. Vi har valt hemmafärgen för alla lag.

Hur fördelas pengarna vid en tröjförsäljning i SHL:s webbutik?

– Det är precis som med alla andra intäkter. Vi tar in allt och sorterar ut till alla 14 lag. Så är det med allt i SHL, oavsett om det är sponsoravtal eller souvenirförsäljning. Har man lika stort ägande är det lika stor utdelning av pengar.

Modos souvenirer gick fortfarande vid lunchtid på onsdagen att köpa på SHL:s officiella webbutik.

Samtidigt kan man fortfarande köpa Modo-souvenirer i SHL-shopen trots att laget nu spelar i Hockeyallsvenskan.

Om du trycker på krysset i menyraden över SHL-lagen så kommer du till Modos souvenirer. Vad tycker om du det?

– Det blir en teknisk fråga vi får titta på. Vi måste säkerställa och uppdatera tekniken så att det fungerar.

Varför länkas det inte till klubbarnas egna webbutiker?

– Det beror igen på att eftersom beslutet togs med alla klubbar för ett antal år sedan så var det så att det skulle vara ett komplement.

Vilken typ av produkt säljs bäst?

– Jag är inte insatt i det där. Att sätta upp något sådant här tar en stund att få fart på. Jag tycker starten har varit bra och det är ett komplement till det befintliga sortiment som finns i dag. Det är så vi har sett det, säger Jörgen Lindgren.

SHL:s webbutik startades igång på allvar först i samband med premiären säsongen 2015-2016.

Hur upplever du mottagandet?

– Helt okej utifrån alla dess olika typer av fans vi har som följer våra lag. Reaktionen första gången vi visade produkterna var att det var otroligt snyggt och fräscht. Sedan har jag förstått att det finns reaktioner, men man ska se det som att det inte ersätter någonting och avsikten är att det ska se annorlunda ut.

Hur ser du på att LIF-supportrarna är kritiska och menar att SHL motarbetar, då LIF har vit färg som klubbfärg men det är den blå som profileras?

– Men grunden är ju att vi har valt alla klubbars hemmafärg. Den man spelar hemma med. Vi håller inte på med flera tröjor. I vårt fall är det så att i SHL är hemmatröjan mörk. Vill ett lag ha en vit tröja så har vi haft diskussioner om det och beslutet är sedan många år fattat att det är mörkt hemma och ljust borta som gäller.

Leksands IF:s lagfoto inför säsongen 2016-2017 - i klubbens bortaställ. De senaste två åren i SHL har LIF kört med den blåa hemmatröjan.

LÄS MER: Inga vita hemmatröjor för Leksands IF i SHL – ilska hos supportrarna: "Det är bedrövligt"

Hur ser du på att Leksands IF lag- och spelarfotografering gjordes med de vita tröjorna på?

– Ja, de har valt att köra det i den färgen. Jag förstår inte frågan. Hur menar du?

Jag menar att de poserar i den vita bortatröjan och inte i den blå som ska vara deras hemmafärg. Upplever du det som en markering från Leksands IF?

– De får bli fotograferade i vitt om de vill det. Och Leksands IF är en del av SHL som alla andra 13 lag. De är lika stor delägare i ligan som alla andra. Vad skulle det vara för form av markering? Jag vet inte om det var en fråga eller ett påstående från dig.

Men vad jag har förstått så har de jobbat hårt för att spela med vitt hemma?

– Självklart. Det är precis som Rögle, men det finns ett beslut om att vi spelar mörkt hemma och ljust borta. Det är deras uppgift att ställa frågan om de har en annan åsikt, men sedan är det ju så att det är 14 lag som är delägare.

Varför kan inte klubbarna själva välja profileringen?

– Den här frågan har jag svarat på flera gånger. Det är för att du i grund och botten ska veta precis vad som gäller när du kommer till en match. Du ska inte behöva släpa fler än ett ställ och då har vi av praktiska och enkelhetsskäl valt att göra så här. Det är inte nytt det här. Frågan har varit uppe och vi har valt att fortsätta så här. Leksand har lyft frågan men har också accepterat svaret man fått, säger Jörgen Lindgren.

Här någonstans stannar Jörgen Lindgren upp och tycker att det är en felaktig bild som målats upp av SHL.

– Det verkar så lätt att det blir uppfattningar om att SHL är något annat, att det är SHL som beslutar något. Så är det ju, men SHL är alla 14 klubbar. På vilket sätt markerar man då? I sådana fall går man ju emot sina egna beslut. Den känns ju underlevd då man är delägare och det innebär fördelar, rättigheter och skyldigheter.

Varför tror du att bilden om SHL är så?

– Det är en tydlighet som krävs från alla håll. SHL är alla 14 klubbar, och det är stenklart från vår sida. Jag tror det är det att man måste vara tydlig. Det finns inget motsatsförhållande, så att säga. I grund och botten är klubbarna SHL, säger Jörgen Lindgren.

Hör vad Sportens hockeyexpert Marcus Simm tycker om det här:

Mer läsning