Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Intersport blevJohns sport

Efter drygt 25 års medlemskap i Intersportkedjan byter "Johns Sport" till ursprungsnamnet igen.

Annons

Från och med tisdag 6 november står Morabutiken på egna ben.

– Det gick så långt att vi själva inte kunde bestämma någonting, förklarar Bengt Gustafsson utträdet ur Intersport.

Han konstaterar att samarbetet med Intersport fungerade "suveränt bra" under en period, men att Intersport blivit allt mer centralstyrt, vilket gått ut över de mindre butikerna.

– Det kunde svämma över av varor vi inte beställt. Som egna kan vi styra sortimentet efter våra och kundernas önskemål, säger Bengt Gustafsson.

Det var Bengts pappa John som startade sportbutiken för 55 år sedan.

När pappa John pensionerade sig tog sönerna Bengt, Lasse och Gunnar över och nu är den tredje och fjärde generationen på väg in i familjeföretaget.

I dag omsätter butiken cirka 40 miljoner kronor och har 18 anställda. I "folkmun" har den kallats Johns Sport även under Intersport-epoken.

– Vi har aldrig tagit bort namnet. Enligt statuterna får man inte ha det så, men ingen har klagat, berättar Bengt Gustafsson.

Hur kommer kunderna att märka brytningen med Intersport?

– Det kommer knappt att märkas över huvud taget. Vi har alla varumärken utom det Intersport äger, McKinley till exempel.

Johns Sport kommer fortfarande att bli en av de "bärande" butikerna i Mora centrum, hoppas Bengt Gustafsson.

– Men det är tufft för flera butiker i centrum just nu. Vi får verkligen hoppas att Mora kan ha ett levande centrum, inte minst för våra besökare.