Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inte torrare än vanligt trots blöta väderleken

Hur påverkades Systembolagets butiker i Dalarna av den blöta väderleken i sommar?
Inte alls eller ganska lite.
Det visar en rundringning som DT gjort till Systembolag i Dalarna.

Annons

Margareta Stenström är butikschef i Falun:

– Vi har tappat en aning på öl, vitt vin och rosé, men inte så mycket att vi har reagerat speciellt över det.

Laila Nilsson, butikschef i Djurås, har ungefär samma uppfattning.

– Det har varit en liten nedgång överlag. Dock inte på alkoholfritt, det står sig alltid, säger hon.

Möjligen är det i Ludvika som Systembolagets kunder har surnat mest över väderleken och hållit igen med inköpen.

– Öl och rosévin och allt sånt som brukar vara stort sommartid har sålt sämre. Det har ju regnat väldigt mycket och det påverkar.

– Man blir inte sugen att grilla om det är dåligt väder och blir det ingen grillfest minskar också åtgången på öl, konstaterar Mikael Folkesson som var butikschef i Ludvika fram till den 31 augusti.

– Vi har sett en marginell minskning. Vi har många turister och de kommer oavsett vädret, noterar Janne Johansson, butikschef i Mora.

Siv Rylander vid butiken i Leksand konstaterar att det har varit en liten nedgång överlag på försäljningen av öl, vin och cider.

– Det har inte varit lika mycket grillningar den här sommaren.

Marie Eriksson är relativt ny som butikschef i Säter men berättar att hennes kolleger inte tycker att försäljningen minskat nämnvärt.

– Jag är lite överraskad över det. Jag trodde att det skulle märkas mer med tanke på vädret.

Väderleken spelar nog inte så stor roll för konsumtionen, förmodar Carin Johansson, chef i Smedjebacken.

– Folk har ju semester ändå. Vi har sålt ungefär som vanligt.

Ingela Ytterberg, butikschef i Vansbro, har märkt en viss minskning.

– Vi har haft färre kunder i sommar.

– Det har inte varit någon nedgång, säger dock Marie Hurtig som är butikschef i Malung.

– Det är ungefär lika som i fjol. Vi har våra kunder, tillägger hon.

Hurtig får medhåll av Karin Lindgren som förestår butiken i Borlänge.

– Det har varit som vanligt. Folk köper nog sin flaska vin oavsett väderlek. Är det någon förändring vi ser så är det att vi säljer mer alkoholfritt, men det segmentet ökar hela tiden.