Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Ingen rättighet åka buss gratis på fritiden – skolkortet finns av en anledning

Annons
”Denna sorts reglering av skolkortet är inte unikt för Dalarna” skriver signaturen Bussåkande ungdom. Foto: Jennie Börs

Den 17 maj beslutade kollektivtrafiknämnden att skolbarnen i Dalarna får ett begränsat antal resor med skolkortet. Detta eftersom det krävs nedskärningar i nämndens budget. Detta har väckt många starka känslor hos både ungdomar och vuxna. Det många missar är att det inte är en rättighet att åka buss gratis på fritiden. Skolkortet finns för ett syfte; resa till och från skolan.

Många av de människor som protesterar mot detta beslut inser inte att skolkortet är en väldigt stor kostnad. Regionen betalar ett incitamentbidrag till Keolis och Sambus för varje resa, och eftersom ungdomarna aldrig betalar för sina resor förlorar man potentiella intäkter, som skulle ha täckt utgifterna.

Kostnaden för ett månadskort är låga i regionen, jämför man med Göteborgs kollektivtrafiks månadskort så kostar det 480 kronor. Så Dalarnas månadskort på 350 kronor är inte dyrt. Vissa av motståndarna säger att inte alla kommer ha råd med busskort, detta är inte sant. Vill man ha råd så har man råd, via barn-/studiebidraget till exempel som ligger på 1250 kronor.

Istället för att ge ut massa gratis busskort kan man till exempel sänka skatt för dig som arbetar, så att du får mer pengar i din egen ficka.

Denna sorts reglering av skolkortet är inte unikt för Dalarna, det finns i flera andra regioner som Stockholm och Västmanland till exempel, och människor har jobb och tar sig dit de vill. Dalarnas ungdomar har varit priviligierade med fritt skolkort länge nog, men nu är det dags att alla lär sig att allt kostar.

Bussåkande ungdom

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons