Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Det måste bli lättare att ta med cyklar på tågen!

Annons

Cykeln har blivit ett vanligt inslag i resandet idag. Framförallt är det pendlare som cyklar till en station eller knutpunkt  Där  tar man tåg, buss, spårvagn eller tunnelbana för vidare resa till arbete eller studier och andra aktiviteter. I Sverige är det tillåtet att ta med cykeln på de flesta länsbolagens tåg. I vissa fall kan man även ta med cykeln på bussen.

Platsutrymmet är begränsat och på vissa länståg får man inte ta med cykeln i högtrafik. På Västtrafiks fordon är det gratis att ta med cykeln . I de flesta  andra länder  är det inga problem att ta med cykeln.

Man kan till och med ta med cykeln på de franska höghastighetstågen TGV mot en avgift.   I vissa länder kan man köpa en månadsbiljett för cykeln. På lokaltågen i Köpenhamnsområdet finns det cykelställ i varje tåg. Det är märkt vilka vagnar som har dessa cykelställ. På perrongerna är det märkt vilka vagnar som har cykelställ så man behöver inte leta. Och riskerar försena tåget.

I Sverige kan man inte ta med cykeln på  SJ:s tåg, Blå Tåget, Snälltåget ( dagtåg ) MTR samt Kustpilen mellan Linköping - Västervik och Linköping  -Kalmar.

Många vill ta med cykeln på tåget och sedan cykla, ett lysande exempel är Kinnekulletåget  mellan Göteborg och Mariestad. Där tar man med sig cykeln från exempelvis Göteborg och stiger av vid en station och cyklar sedan runt på Kinnekulle.

I Sverige är SJ motståndare till att ta med cykel på sina tåg. Med lite vilja bör det gå, åtminstone på vissa tåg. Det gäller loktåg, alltså gammalt hederligt tåg med lok och vagnar. Det går sådana tåg mellan Kalmar och Göteborg samt mellan Stockholm och Mora.  Vissa tåg mellan Stockholm och Jämtland.  Kalmar, Öland, Dalarna och Jämtland är stora resmål för turister. Det finns lokdragna tåg även i Mälardalen .Nattågen bör ha en resgodsvagn där cykeln smidigt kan transporteras  tillsammans med styckegods som det var förr.

Allt tal om motion kan här bli verklighet. Samtidigt som man förflyttar sig med tåg till en viss ort där man byter till cykel får man sedan motion och  frisk luft.

Förhoppningsvis kommer det en lag med förslag från EU parlamentets kommitté för transport och turism TRAN. De har röstat  igenom ett förslag  som innebär att alla  europeiska  tågoperatörer  måste tillåta minst åtta cyklar  på varje tåg.  Det gäller såväl lokal – som regionaltåg. Det är ett resultat av Cykelfrämjandets lobbyarbete  genom deras europeiska cykelorganisation ECF.

Christer Wilhelmsson

Ordförande Järnvägsfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons