Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Välkommen tillnyktring på spåret!

Annons

Nu har (L), (M) och (KD) vaknat. Innan vi ser vad biljettpriset, inklusive alla kostnader, blir är det omöjligt att se om förslaget om höghastighetståg är vettigt. Alla kostnader innefattar då nyinvestering (miljötillstånd, markinlösen, entreprenader etcetera), årliga reinvesteringar (säg 1,25 procent av NUAK varje år ), årligt underhåll, årliga intäkter, finansiella kostnader samt tågoperatörens kostnader (tåg, finansiella kostnader, banavgifter, underhåll och drift). Hur många resande per dag och antal turer per dag? Snitthastighet Göteborg-Stockholm resektive. Malmö-Stockholm vid noll, ett, två, tre eller fyra stopp? Kommuner efter banorna är ej sugna på att bidra ekonomisk till höghastighetsjärnväg utan flera stopp per dag på sin station.

Jag är övertygad om att det är samhällsekonomisk betydligt mer lönsamt att satsa på järnvägsburen godstrafik. Vad Sverige behöver är att eftersatta reinvesteringarna (decennier av försummelse) ska tas igen liksom nyinvesteringar göras i dubbelspår och mötesplatser. Det klimatsmarta är att få över godstransporter på järnväg. Långtradarna orsakar cirka 85 procent av vägslitaget. När godskapacitet byggs upp i järnvägsnätet kan vågar byggas längs större vägar och då kan långtradarna (oavsett hemland) betala ton-kmavgift, som sätts så pass högt att ge incitament att flytta över gods till järnväg.

Nyinvesteringar i dubbelspår behövs på många sträckor för att klara reinvesteringarna utan jättestora inskränkningar i tågtrafiken.

Miljövän

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare