Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Skolstart oroar – ge lärare bättre kunskap

En undersökning gjord av Riksförbundet Attention inför skolstarten 2021 visar att väldigt många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och deras föräldrar känner oro när ett nytt skolår börjar.

I undersökningen känner 65 procent av alla barn med NPF och 75 procent av alla deras föräldrar sådan oro. Många föräldrar oroar sig för att barnen inte ska få stöd och hjälp för att följa med i undervisningen.

Oro beror också på konflikter med lärare och skolkamrater.

Många mår så dåligt av skolmiljön att de inte vill eller klarar att gå dit. Det är tydligt att all personal i skolan behöver ökad kunskap och rätt kompetens så att undervisning kan anpassas utifrån elevens förutsättningar.

Att så många känner oro inför skolstarten måste förändras.

Skolan är våra elevers arbetsplats och en språngbräda för deras framtida liv. Vi kan inte svika våra barn innan de ens fått en chans. Ni politiker har möjlighet att faktiskt förändra liv, att se till att alla barn och unga får den skola som de förtjänar och har rätt till.

Ta chansen och satsa på att stärka lärares och skolpersonalens kunskap. Det är nyckeln till att kunna ge barnen stöd i tid innan problemet blivit så stora att de leder till att den unge kraschar och inte kan ta del av undervisningen. Samverka med föräldrar och elever för hållbara lösningar och se den långsiktiga vinsten i att en fungerande skolpolitik.

Anki Sandberg, ordförande riksförbundet Attention

Janne Grundelius, vice ordförande Attention Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare