Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Skandal om museiföreningen tvingas lägga ner – "en stad utan sin historia tappar sitt väsen"

Öppet brev till de styrande i Falun:

Vad är värt att bevara? Taket över perrongen vid Falu järnvägsstation bärs upp av järnvägsräls. Det går där fortfarande att läsa de invalsade bokstäverna: Sheffield Steel 1881. Historiens hållbarhet i stål.

Ungefär tjugo år tidigare, 1859, kom den nya tiden till Falun när järnvägen till Gävle öppnades – den första mellan två städer i Sverige. Tjugo år senare kunde sedan faluborna åka tåg – detta fantastiska, moderna, snabba och tekniska transportmedel ända till Göteborg.

Den tidiga tågutbyggnaden av järnvägsnätet har fortfarande en stor betydelse för Falun med dess person- och godstransporter. Den geniala och starka uppfinningen järnvägsräls behövde hjul som rullade lätt. Även här låg Falun i framkant. År 1899 bildades nämligen Vagn- och Fabriksbolaget AB som sedan övertogs av ASJ 1918, eller som folk sa; Vagnfabriken i Främby.

En stor del av Sveriges spårbundna lok, järnvägsvagnar, rälsbussar, spårvagnar och pendeltåg tillverkades här ända fram till 1972. Vagnhallarna som många inte längre vet vad de ursprungligen byggdes för inhyser nu många andra verksamheter.

Falun har en anmärkningsvärd järnvägshistoria och borde egentligen kallas för järnvägsknut. Linjen som en gång gick till Rättvik är fortfarande körbar till Grycksbo, Björbobanan som tog falubor västerut likaså och så linjerna mot Gävle och Borlänge.

Nu hotas resterna av detta historiska minne när anrika Gävle-Dala Jernvägsmuseum som drivs av ideella entusiaster står inför konkurs. En av anledningarna är inställda resor på grund av corona och därmed förlorade intäkter.

Alla dessa eldsjälar med kärlek till tåg, arbetande för det gemensamma kulturarvet som lok, vagnar och byggnader – all deras erfarenhet och kunskap skulle kunna gå förlorad.

Idealisters ambitioner mäktar inte alltid med. Då behövs kommunen, det gemensammas stöd och hjälp. Fatala politiska beslut har tidigare förstört historiska och kulturellt viktiga byggnader och dess verksamhet. Till exempel gamla badhuset och Selma Lagerlöfs villa. Ta lärdom av misstagen! Det vore en skandal och ett kulturellt mord om museiföreningen tvingades lägga ner.

En stor kostnad för föreningen är el och värme, men inga problem, vi har ett kommunalt värmeverk som kan sponsra tågföreningen. Borlänge energi och Vatten är till exempel bra på sådant. Hur ser det ut i Falun?

Idag talas det mycket om hållbar utveckling men vi behöver också hållbar kultur som står sig över tid. Min fråga är därför: vad är värt att bevara? Falun är så mycket mer än arvet från en koppargruva. Och en stad utan sin historia tappar sitt väsen.

Jag önskar svar från Faluns politiker

Kent Vickström, före detta ordförande CTH:s Fabriksmuseum

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare