Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: En maktfullkomlig myndighet dikterar över Mora – "inget annat än ett skamgrepp"

Lagom till 500-årsfirandet av Gustav Vasas äventyr i Dalarna och Mora kommer idyllen Morastrand att krossas – platsen där nationalstaten Sverige föddes.

Gustav Vasa utsågs till hövitsman kring nyår 1521 och detta ledde till att den danske kungen Kristian (Tyrann) jagades ut ur Sverige. Sedan dess har Morastrand alltid värnats.

Moras vackra, unika läge mellan Österdalsälven och Siljan är en idyll. Nu ska den förvandlas till en trafikplats – en fyrafilig väg med rondeller. Vår idyll med historiskt och kulturellt värde offras av Trafikverkets maktfullkomlighet och en undfallande kommunledning.

Detta är inget annat än ett skamgrepp på Morastrand.

Få känner till att Österdalsälven har varit ett ständigt hot mot Morastrand. Rotebönderna i Mora socken hade en skyldighet att svara för strandskoning (mjågning) och att underhålla älven för att skydda Mora. Generationers arbete och slit har alltså räddat vår centralort som ligger på lösa flygsandslager. Mora kunde ha gått samma öde till mötes som gården Säbbenbo gjorde 1659 då älven bröt sig den fåra som är idag och gården spolades bort.

Det finns ett nationellt intresse att Morastrand ska skyddas och bevaras. Det visar lagrättsdomen från 1797. Insatser för att bevara Morastrand kränks nu av en historie- och kulturlös generation. Stora maskiner och grävskopor ska rasera idyllen med en förödande genomfart istället för den förbifart som det beslutades om att göra för över 50 år sedan.

År 1974 antog nämligen kommunfullmäktige i Mora ”Vägplan 74” – en förbifart runt Mora som då beräknades vara byggd och klar inom tio år. Planen var ett resultat av samarbetet mellan dåvarande Vägverket och Mora kommun. Båda parterna var då överens om att broarna i Mora och det trånga näset inte skulle klara av den ökande trafiken. Behovet av en förbifart var därför mycket stor. Det har nu gått över ett halvt sekel sedan planen fastställdes och inget har hänt.

Förbifartsplanen har tystats ner och får, vad det verkar, inte nämnas av vare sig Trafikverket eller kommunen. Det verkar närmast som att inte heller våra medier känner till att det finns en förbifartsplan eftersom att den på senare tid inte har uppmärksammats eller publicerats. Det vore på sin plats att kritiskt granska Trafikverkets hantering av förbifartsplanen.

Vi ser redan nu hur den maktfullkomliga myndigheten Trafikverket har låst in Morastrand med höga anskrämliga stängsel – något som har gjorts Mora kommuns godkännande. Ett självsvåldigt tilltag av en maktfullkomlig, statlig myndighet. Vart är vi egentligen på väg?

Andra orter i Sverige fredar sina stadskärnor genom att få bort genomfartstrafiken och istället skapa förbifarter. Med tanke på den stora expansionen som pågår i våra fjällregioner så kommer det ske en kraftig ökning av trafik i Dalarna framöver. Det krävs därför ett nytt grepp i trafikplaneringen med förbättrad och säkrare vägstandard till de växande besöksmålen i Dalafjällen – bland annat genom förbifarten i Mora.

Det fanns kraft att stoppa tokeriet med etableringen av konsum på Saxnäs – var finns kraften att stoppa vansinnet och det förödande ingreppet på idyllen i Mora? Det är dags att vi Morabor reser oss mot det förtryck som makthavarna utövar. Vi har gjort det historiskt, för 500 år sedan räddade vi Sverige, nu är det dags igen och vi ska rädda Mora.

Tokeriet med genomfarten i Mora måste stoppas och vi Morabor kräver: rädda Mora och miljön. All kraft måste läggas på förbifart istället för genomfart. Kom igen Morabor! Är de politiska partierna beredda att tänka om? Ett snabbt svar till Moraborna vore på sin plats.

Slutligen, det är ingen prestigeförlust att ändra ett dåligt beslut.

Hans Eriksson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare