Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Det kan gå veckor innan något händer

Just nu läser vi om Lugnet och uppförandet av en asfalterad bana inom naturreservatet. Insändare klagar över att synpunkter inte tagits upp inför detta projekt. Med tanke på den erfarenhet som undertecknad har så kan detta helt enkelt tyda på ett systemfel inom den kommunala organisationen. Falu kommun har en kommunikationsavdelning som tillkommit de senaste åren.

Dessförinnan kunde man som kommuninvånare kontakta handläggare direkt. Nu har en ”mur” åstadkommits. Jag ifrågasätter inte kommunikationsavdelningens arbete även om jag kan tycka att det är en lite onödig funktion.

Däremot undrar jag om kommunen hört talas om det som är centralt inom allt förbättringsarbete, den så kallade PDCA-cirkeln? Kort uttryckt innebär det att man planerar, åtgärdar, följer upp och förbättrar en process. När man kontaktar kommunikationsavdelningen idag så får man ett ärendenummer och sedan sägs att inom som längst fem dagar ska handläggaren kontakta den frågande. Så sker inte alltid idag. Det kan gå veckor innan något händer. Ibland sker ingen återkoppling.

Förslaget är förstås att en löpande uppföljning sker och korrigerande åtgärder vidtas. Man kan fråga sig om det finns någon sanktion över huvud taget mot en handläggare som inte bryr sig.

Skärpning Falu kommun, ni har här en stor förbättringspotential som på sikt kan göra medborgarna i kommunen mer nöjda!

Irriterad kommuninvånare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare