Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det är först nu alla konsekvenser av genomfarten i Mora har presenterats

Replik: Vart fjärde år har Moraborna möjlighet att utse ett 50-tal av de klokaste medborgarna till att sitta i kommunfullmäktige. Därefter litar man på att de fattar enbart kloka beslut. Jag har dock insett att det i praktiken är kommunens tjänstemän, utan personligt ansvar och utan lokal anknytning som tar anställning några år än här än där innan de drar vidare igen, som förhandlar med myndigheterna och framlägger sina förslag som fullmäktige sedan utan debatt klubbar igenom.

Genomfartsprojektet presenterades, som signaturen "Demokratisk Morabo" skriver, mycket riktigt för några år sedan i tidningen med ritningar som såg välgjorda ut om man ej reflekterar över hur motorleden skulle påverka omgivningen och hela centralorten. Det var endast några Morabor som då reagerade offentligt, främst de som skulle drabbas av intrång så som Volvo, Kaplagården och Korsnäsgården. Deras protester fick dock ej något gehör!

Det är först nu som alla konsekvenser av genomfarten har blivit uppenbara. Dessa har inte tidigare redovisats. För bara några veckor sedan kunde vi exempelvis läsa i tidningen att kullen med Gustav Vasa-statyn och Vasaloppsmålet var hinder för projektet och att Vasaloppsmålet måste flyttas till Klockstapeln. Vasaloppstältet måste flyttas till Tingshusparken och Moragatan måste grävas upp och breddas som en följd av projektet. Även den fina stenmuren på Kristenebergkullen måste rivas så vitt jag kan förstå av de grävningar som har påbörjats. Hela det vackra Saxvikenområdet kommer dessutom att effektivt skiljas från den övriga centralorten av den fyrfiliga motortrafikleden. Hur allt detta kan komma att se ut har Trafikverket redan börjat åskådliggöra genom det höga nätstaket som har satts upp utmed järnvägsspåret.

Det är alltså först nu, fem minuter i tolv, som Moraborna fått hela (?) konsekvensen uppenbarad för sig. Några tiotal miljoner är det absolut värt att åtminstone stoppa projektet vid avfarten till Älvgatan (vid före detta Shell) och sedan vänta på Sandängsleden med bron norr om lasarettet.

Att denna bro efter de 50 år gamla planerna ännu ej har blivit byggd anser jag dessutom innebär en försummelse av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som bort ha ålagt dåvarande Vägverket att utföra bron av beredskapsskäl. Mellan Orsa och Leksand, en vägsträcka på cirka 8 mil finns nämligen endast en överfart över Siljan-Orsasjö-systemet: den ”nya” Noretbron från 60-talet. Vad skulle hända om denna rasar med lasarett, hälsocentral, den största matvaruaffären på den östra sidan, brandstation, polisstation, järnvägsstation och den största befolkningen på den västra sidan? Det är inte svårt att tänka sig de ”utmaningar” detta skulle medföra vid exempelvis olyckor, eldsvådor eller sjukdomsfall.

M.T.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare