Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Clas Ohlsons greenwash-svar

Annons

Inlindat i svepande formuleringar erkänner Clas Ohlsons Sverigechef på insändarplats i DT att man under hela 2019 delat ut en gammal katalog i sina butiker.

Att Clas Ohlson inte längre ska trycka upp någon katalog är inget problem i sig. Det är också bra att Clas Ohlson officiellt för första gången nu säger det i insändarsvaret. Självklart är det en företagsekonomisk bedömning som ligger bakom, och säkert helt rätt ur den aspekten.

Men att man slutar med katalogen för att ”minska vår miljöpåverkan” är förstås bara ”greenwashing à la Insjön” (grönmålning innebär att företag försöker skapa en bild, genom marknadsföring, att vara miljövänligt).

Det förstår ju var och en att katalogens ”miljöpåverkan” i förhållande till Clas Ohlsons totala miljöpåverkan är försumbar. Katalogen i sig hade alla tänkbara miljömärkningar, och användes ”om och om igen” – som man själv skriver i katalogen!

Och inte minst, nu trycker Clas Ohlson istället både en egen tidning och ett reklamblad varje månad! Så det vore klädsamt om Clas Ohlsons Sverigechef tonade ned sitt miljösnack.

Kund som genomskådar företag

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare