Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Att diskutera utbildningens kvalitet i debattartiklar är inte meningsfullt

Om du dagligen träffar elever som inte får den kunskap de har rätt till, så är det givetvis beklagligt. Vad är då problemet? Har kommunen ingen uppföljning av den kvalitetssäkring de har inskrivet som grund för auktorisationen?

Den som inte följer det som är överenskommet vid beställningen av utbildningen ska inte ha förnyat förtroende, det var vad som gällde under min tid som ansvarig.

Att diskutera den gymnasiala vuxenutbildningens kvalitet i några debattartiklar är kanske inte meningsfullt, jag kan bara referera till mina år som ansvarig där organisation, kvalitet och uppföljning var viktiga delar i vårt arbete med vuxenutbildning på entreprenad.

Inte heller utbildning på distans verkar fungera. Vi etablerade distansutbildning i Falu kommuns vuxenutbildning redan år 1998 och den passade utmärkt för många elever även i teoretiska ämnen, med rätt uppläggning och med mera individualisering än en traditionell klassundervisning.

Jag känner väl till när all vuxenutbildning i teoretiska ämnen var helt i kommunal regi och utfördes med traditionell salsundervisning , ofta med bra kvalitet men med smalt utbud. Den gamla devisen "Kunskap lyfter och Vingarna bär" håller givetvis fortfarande även vid vuxenutbildning på entreprenad eller auktorisation.

Fd. chef för gymnasial vuxenutbildning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare