Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tekniskt fel kan ha orsakat dödsolyckan – frågetecknen hopar sig kring bussbolaget

Ett trasigt hjullager kan ha lett till den svåra bussolyckan enligt en expert som Expressen talat med. Samtidigt ifrågasätts bussbolaget Bergkvarabuss servicerutiner.

Annons

Tidigt på morgonen söndagen den 2 april förvandlades skidresan till en tragedi för elever och föräldrar på Ängskolan i Skene, Västra Götaland.

Deras buss välte och på ett ögonblick förändrades tillvaron för många. Tre ungdomar avled, tiotals skadades, flera av dem svårt.

Bussen var en drygt sju år gammal tvåvåningsbuss av det välkända tyska bussmärket Setra, med 79 sittplatser och nära 60 000 mil på mätaren. Bussar av samma märke och sort går i beställnings- och linjetrafik på många håll i Sverige och märket Setra (tidigare Kässbohrer Setra) är ett av de vanligaste inom främst turistbussegmentet sedan decennier.

Enligt Expressen , som talat med Lennart Strandberg, professor emeritus i trafiksäkerhet vid Linköpings universitet, kan det vara ett mekaniskt fel som vållat olyckan; ett trasigt hjullager.

Höger framhjul har därvid gått tyngre, ungefär som om det tjuvbromsar, och bussen kan ha dragit snett och hamnat i diket innan chauffören hann reagera. Professor Strandberg uttalar sig efter att ha sett bromsspår från olycksplatsen där det framgår att endast höger framhjul efterlämnat synliga bromsspår. Det har visat sig att olycksbussen underkänts två gånger vid besiktningen, båda gångerna på grund av misstänkt fel på ett hjullager på höger sida av framaxeln.

Bestickande nog för bussföretaget Bergkvarabuss har företagets egen verkstad, med befogenhet att "släcka" anmärkningar godkänt olycksbussen igen enligt Aftonbladet .

Senast skedde detta den 12 december 2016.

Bergkvarabuss och verkstaden ingår i samma företagskonstellation, Mekka Traffic Group med huvudkontor på Öland och verksamheter på ett tiotal orter i södra Sverige samt Stockholm, Strängnäs och Enköping i Mälardalen.

Bussen hade då körts 570 mil med ett fel som borde ha åtgärdats omgående. Felet "släcktes" dagen innan körförbud skulle ha inträtt.

Verksamheten vid företagets anläggningar har kritiserats från flera håll. Bland annat kritiseras Mekka Traffics anläggning i Malmö där rumänska gästarbetare haft undermåliga bostäder och en arbetsmiljö som fått Arbetsmiljöverket att reagera enligt Sydsvenskan.

Olyckan utreds av Statens haverikommission och polisen.

Bilden visar olycksplatsen på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen, i olycksbussens färdriktning sedan bussen bärgats. På vägbanan, i bildens vänstra kant, ser man svarta släpspår från den plats där bussens högra framdäck befunnit sig under bärgningsarbetet. Detta kan stärka teorin om trasigt hjullager som förhindrat att det däcket rullat fritt; alla övriga däck har inte lämnat något spår efter sig på vägbanan trots att bussen drogs en kort sträcka där av tungbärgaren.

Mer läsning

Annons