Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Media Markt lämnar Sverige – säljer varuhusen till Norge

Norska Expert-koncernen har köpt elektronikjätten Media Markts 27 svenska varuhus. Kedjan kommer att gå under det nya namnet Power.

Annons

"Allt är klart. Kontraktet är påskrivet", skriver affärstidningen market.se som är specialiserad på handel.

Norska Expert äger elektronikvaruhus och mindre butiker i Danmark, Finland och Estland under namnet Power, medan butikerna i Norge heter Expert. Totalt driver Expert Norden över 1 000 butiker.

Expert/Power aviserade redan under fjolåret att kedjan hade för avsikt att etablera sig i Sverige, trots den mycket hårda konkurrensen som råder inom segmentet. Expert uppgav att lanseringen första skulle ske via e-handel och först därefter med nya, egna varuhus.

Uppköpet av de svenska Media Markt-butikerna gör dock att norska Expert får en flygande start i Sverige och omedelbart blir en konkurrent till övriga aktörer på marknaden som hittills slagits stenhård med låga priser med usel lönsamhet som resultat.

Just förlusterna är enligt tidningen Market skälet till att Media Markt väljer att lämna Sverige efter drygt tio år. Kedjan kom till Sverige på hösten 2006 och har under årtiondet redovisat enbart minusresultat och en samlad förlust på totalt över tre miljarder kronor.

Media Markts tyska ägare har planerat att dela upp bolaget i en dagligvarudel och en hemelektronikdel och därefter göra en börsnotering. För att kunna locka placerare ville Maedia Markt helt enkelt bli av med sorgebarnet Sverige.

Enligt tidningen Market löser Expert/Power ut Media Markt-varuhusens lokala chefer som tidigare äge tiop procent av varje butik.

Svenska Expert fanns fram till 2012 då kedjan gick i konkurs.

Mer läsning

Annons