Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Incidenter under Midnattssolsrallyt

Midnattssolsrallyts andra dag blev minst sagt händelserik.

Annons

En bil körde av vägen och en reporter blev påkörd, vilket bland annat bidrog till att de åskådare som befann sig i skogarna kring Söderbärke fick vänta i nästan en timme mellan de två klasserna som körde. Dessutom var Tobias Johansson, som ledde tävlingen, tvungen att bryta.

Redan på tisdagen började ekipagen samlas i Västerås för att förbereda sig inför årets stora händelse inom historiskt rally. Och på onsdagen befann sig flera tusen åskådare på Rocklundaområdet när Midnattssolsrallyt startade med en specialsträcka.

Till en början var det strålande solsken, men mot slutet kom det lite regn, vilket gjorde sträckan bitvis hal för de som skulle ut sist. Men det hindrade inte 2010 års segrare, Kenneth Bäcklund från Vara MK, som ledde Midnattssolsrallyt med sin Ford Escort när förarna skulle inta de sju sträckorna i Bergsslagen under torsdagen.

På tredje sträckan, Hemshyttan, i Söderbärketrakten var vädergudarna på gott humör och solen värmde de åskådare som tagit sig ut i skogen för att titta på snabba bilar. Först kördes Regularity-klassen, det lite långsammare loppet, där bland andra Tina Thörner deltog som co-driver (kartläsare) åt Roger Andersson i en Toyota Celica GT från 1973.

Ett härligt gäng från Hällefors hade bänkat sig i gräset med picknickväskor, öl och glatt humör. Flera av dem kör själva rally, men tycker att 15 000 kronor i startavgift är lite väl saftigt för att delta i Midnattssolsrallyt. Peter Granqvist har kört rally till och från sedan 1990. Men varför han började är han lite osäker på.

– Det vette fan. Det var väl någon som "lurade" mig (skratt).

Intill honom satt Mikael Schuster, som har slutat köra.

– Största anledningen var väl att jag renoverat ett hus och så sålde jag bilen, berättade han.

Lika road som Hälleforsgänget var dock inte systrarna Frida och Sanna Larsson, som var mer intresserade av att äta bullar och spela Nintendo DS. Sanna Larsson gillar verkligen inte rally.

– Nä, svarade hon snabbt och bestämt utan att lyfta blicken från spelet.

Deras mamma, Pia Eriksson, är däremot lika motorintresserad som sin sambo, så det är bara för tjejerna att följa med när familjen lämnar hemmet i Vingåker för att åka på olika motorevenemang.

Några kilometer därifrån började förarna i Historic-klassen att göra sig redo. På grund av en incident i Bockhammar hade de dock blivit cirka 45 minuter senare än planerat.

– En bil körde av vägen och gick in i en sten så kartläsaren sa att han kände av något i ryggen, berättar Robert Gustavsson, som är pressansvarig.

Han tillägger att ambulans tillkallades, vilket är obligatoriskt i liknande situationer. Och som om inte det vore nog inträffade det ytterligare en incident vid målgången på sträcka tre, där en kille som intervjuar förare till rallyradio blev påkörd.

– Han fick en liten touch där av en bil och trillade omkull. Han kände sig yr och var lite tagen fysiskt och psykiskt.

Men innan Historic-klassen skulle ut på sträckan gick en leende Tobias Johansson och satte sig bakom ratten, för till skillnad från gårdagen då han snurrade runt med bilen, gick det riktigt bra för honom under torsdagsförmiddagen.

– Vi är värst i alla fall. Vi har kört ikapp det och leder igen, konstaterade han då.

Men det tog inte lång tid förrän det leendet byttes mot besvikelse när Tobias Johansson var tvungen att bryta.

– Han körde sönder motorn på sträcka tre tyvärr. Han låg ju jättebra till, berättar Robert Gustavsson.

Om han kommer till starten på fredagen får han en hel del tidstillägg som innebär att han inte längre kommer att kunna ta hem segern, vilket pressansvarige beklagar.

– Killen är ju jätteduktig. Det är ju inget snack om saken.

Under fredagen körs sju sträckor i Roslagen och på lördagen är det sex sträckor i Sörmland som gäller innan rallyt avslutas med målgång och prisutdelning på Rocklundaområdet i Västerås.