Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IC-macken från 1958 är borta

– Ett helgerån! Inget av bilkulturen bevaras men om det gäller timmerbyggnader som Dan Andersson kanske hade passerat är det minsann noga att de sparas, säger Ludvikabon Stig-Åke Hägg.
Han beklagar djupt att den gamla IC-macken (kooperativa Bilägarnas Inköpscentral) från 1958 vid Hillängstorget har skattat åt förgängelsen. Den ersätts snart av ett litet grått lådliknande teknikhus för den nya automatstationen.

Annons

Som tidningen nyligen omtalat förnyar OK Q8 det aktuella tankstället med nya pumpar. Det handlar om en investering i storleksordningen cirka 2,5 miljoner kronor. Den ursprungliga stationsbyggnaden inklusive tvätthallen och smörjhallen har nu jämnas med marken. På fredagen fanns bara grunden och diverse rivningsrester kvar. Nu återstår bara att riva skärmtaket på framsidan.

För vänner av bilnostalgi och 1950-tal innebär åtgärden en stor skuffelse.

– Bilismen är en av samhällets största mjölkkor. Tänk vad skatt den har dragit in genom åren. I det här fallet kunde de väl ha tagit en diskussion innan de gick till handling. De borde väl ha kunnat behålla den gamla byggnaden för det ska ju vara en automatstation här även i fortsättningen, säger Hägg som, liksom många andra Ludvikabor, har trevliga minnen från den svunna macken.

– Min farsa var medlem i IC, som OK-mackarna hette på den tiden, och jag var ofta med honom hit och tankade bilen, berättar han när tidningens medarbetare träffar honom vid spillrorna.

Han tar upp en Ludvika Tidning från torsdagen den 20 februari 1958. På sidan fyra finns en stor trespaltig annons med budskapet att "IC öppnar en ny station i Ludvika" dagen därpå. Det blev festligt värre i två dagar med bland annat tipstävling med chans att tanka gratis, bjudning på varm korv och överraskningar för barnen.

De drivmedel som salufördes vid den då bemannade bensinstationen var "Oktan-ex 93", "83-oktanig OK-bensin", samt "OK-diesel" respektive "OK-tvåtaktsbränsle". Med sistnämnda tankades bland annat Saab "djungeltrumma", DKV-bilar samt mopeder och lättviktare.

– Verkligen synd att macken är borta. Den skulle ha blivit 55 år i februari, suckar Hägg.

Grävmaskinisten Bo Karlsson från Karlstad har haft det i sammanhanget otacksamma uppdraget att rasera den bilhistoriskt intressanta klenoden vid Hillängstorget. Han har själv intresse för mackhistoria och är bland annat samlare av gamla Esso-prylar.

– Verkstadsdelen var inte i så bra skick, bland annat var taket dåligt. Men tegelbyggnaden (den ursprungliga stationsbyggnaden) var det inget fel på, konstaterar han.

En annan med minnen från IC-macken i Marnäs är Rolf Holmgren på kommunens mätavdelning.

– Jag var ofta in och frågade efter klistermärken att sätta på "hojen", avslöjar han.

Annons