Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I år ska Mikkelsen hålla hela vägen

Finaldag av Rally Sweden 2015. Inför den avslutande sträckan leder Andreas Mikkelsen med tre sekunder före världsmästaren Sebastien Ogier.
Mikkelsen laddar vad han kan för att vinna men han kör av och segern försvinner i ett snömoln.
– Det tog några dagar att komma över det, sade Mikkelsen när Sporten träffade honom under Monte Carlo-rallyt.

Annons

Förra årets rally var enormt spännande. Inför slutsträckan hade tre förare en realistisk chans att vinna, Mikkelsen, Ogier och Thierry Neuville. Mikkelsen satte ordentlig press på sin Volkswagen-kompis Sebastien Ogier. Men den då 25-årige norrmannen lyckades inte knyta ihop säcken. Hans avåkning kostade honom 40 sekunder och han blev trea. Riktigt, riktigt besviken förstås, men det var också en lärorik upplevelse.

– Jag visste jag var tvungen att köra fort för att ro det in och det är klart att jag lärde mig mycket av det.

Förra året kom han till Sverige efter en tredjeplats i VM-premiären Monte Carlo. I år blev han tvåa, ett resultat som han jublade över. För de flesta nordeuropeer är Monte Carlo mer eller mindre ett nödvändigt ont som måste genomföras, det är ingen tävling de räknar med att vinna. Annat är det med den svenska deltävlingen.

– Att jag fick så mycket poäng ger mig frihet inför Sverige. Jag kör för att vinna i Sverige, sade han.

I brist på svenska förare i VM är det norrmännen Mikkelsen och Ford-föraren Mads Östberg som de flesta svenskarna håller på, tillsammans med finländaren Jari-Matti Latvala (Volkswagen).

Mikkelsen var en av förarna som var inblandad i den kartläsarcirkus som drog i gång i höstas och Monte Carlo var första skarpa testet för Mikkelsen och hans nya kartläsare Anders Jäger.

– Det fungerade jättebra, var Mikkelsens svar på frågan om samspelet i bilen.

Vilka är dina förutsättningar jämfört med teamkamraterna Latvala och Ogier?

– I år är det helt lika, både när det gäller material och tester.