Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgästföreningen "Kraven är inte orimliga"

Störningsärenden blir ofta infekterade och svåra att lösa enligt Jessika Salming på Hyresgästföreningen.
– Det är svårt, men inte omöjligt att komma ur kniviga situationer. Särskilt om Hyresvärden tar ett större ansvar.

Annons

Jessica Salming är ombudsman till hyresgästen som DT talat med och tycker att det är ett beklagligt fall. Kvinnan och Kopparstaden har missförstått varandra menar Jessica Salming.

– Kraven som kvinnan har ställt medan hon bott på den aktuella adressen är inte överdrivna. Hon vill ha lugn och ro på kvällarna helt enkelt och det har hon rätt till enligt lag. Hyresbolaget har däremot förstått det som att kvinnan kräver av dem att ordna ett nytt boende där hon slipper liknande problem. Det har företaget ingen skyldighet att göra.

Bostadsbolaget hade kunnat undvika delar av konflikten genom att inte ta kontakt med kvinnan på ett konfrontativt sätt enligt Jessica Salming.

– De positiva exempel jag kan nämnda på liknade konflikter som har löst har alla det gemensamt att bostadsbolaget tagit ett stort ansvar och själva nystat i problemet och lyssnat på alla parter. Det krävs ett stort engagemang för de som arbetar med störningsfrågor för att ingen ska trampas på tårna.

Jessica Salming tycker att representanten från Kopparstaden bar sig illa åt om personen har ringt upp kvinnan och sagt att hon ställt för höga krav.

– Det är inget smidigt sätt att kommunicera och kan ge hyresgästen intrycket att "nu är det färdigklagat för din del". Det är oprofessionellt, de här personerna är trots allt verksamma inom ett serviceyrke. Jag har aldrig tidigare hört talas om någon liknande händelse inom allmännyttan, säger hon.

Annons