Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Humor och skönhet i bilder av Ryssland

Med en del ironi och en del allvar vill en grupp ryska konstnärer återerövra skönheten inom konsten. Under två veckor visas fotografi av tre av rörelsens företrädare i Falun.

Fascister och Stalinister kidnappade det klassiska skönhetsbegreppet inom konsten för att använda det i sin propaganda. Det är inte konstens fel, hävdar en grupp ryska konstnärer som ingår i en konstströmning som kallas neoakademismen. Deras mål är att ta tillbaka den klassiska europeiska skönhetstraditionen och använda den i dagens konst som de menar hyllar "det fula".

Maria Engström, universitetslektor i ryska på Högskolan Dalarna, har studerat den ryska konstströmningen. I fredags gav hon en föreläsning om gruppen i samband med att hon öppnade en ny utställning med ryskt fotografi på Galleri Se Konst i Falun.

– Konstnärer inom gruppen var de första i dåtidens Sovjetunionen som förutspådde och visualiserade massmedias och populärkulturens intåg. De drev både med sig själva, sin omgivning och konsten samtidigt som de lyfte fram klassiska ideal.

Neoakademismens konstnärer arbetar som renässanskonstnärerna inom alla tekniker och konstriktningar, musik och arkitektur. Utställningen i Falun fokuserar på gruppens fotoexperiment och presenterar de tre ryska konstnärerna Denis Egelsky, Stanislav Makarov och Andrei Medvedev och deras tolkning av Sankt Petersburg.

Utställning på GSK visar tre typer av historiska fototekniker:

Denis Egelskys kalotyper, enligt Talbots metod, som var först med att framställa fotografier på papper. Egelsky har fotograferat av 1800-tals fotografier av balettdansöser. I ett annat motiv refererar han till den bibliska berättelsen om brödet och fiskarna i en komposition som påminner om 1500-talets stillebenmåleri.

Makarov har gjort en serie med 12 gelatintryck i olika kulörer med motiv från katedralen i Sankt Petersburg. På GSK visas tre bilder, samtliga fotograferade från taket på katedralen med baksidan av änglastatyer som tittar ut över staden.

Medvedev visar en serie analoga bilder, motivet är St Petersburgs arkitektur och kända landmärken, en typ av förskönande porträtt med staden som modell.