Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Hopplösa att ha att göra med"

Lisbeth Ander arbetar som konsumentrådgivare för Hedemoras, Säters och Gagnefs kommun.
Hon känner till Procyom AB sedan tidigare.
– Det var samma sak då, företaget fortsatte skicka fakturor och svarade varken i telefon eller på mejl.

Annons

Har du fått in fler klagomål rörande Procyon AB?

– Inte den senaste veckan men det brukar komma i skov. Jag tror det var två till tre år sedan, då var det jättemycket problem. Då var det en person som gick till tidningen och då löste det sig. För det var samma problem då, att han varken svarade i telefon eller mejl när folk ville säga upp sitt abonnemang eller få pengarna tillbaka för modemet. Nu har det blivit en ny boom, jag skulle tro att det är en handfull personer som har hört av sig den senaste månaden.

Vad kan man göra i sådant läge?

– Mitt råd är att skriva ett rekommenderat brev med kvittens som skickas hem till konsumenten när mottagaren kvitterar ut brevet. Men sådana här företagare är hopplösa att ha att göra med. Det är viktigt att bestrida alla fakturor skriftligt. Det ska ju egentligen fungera med mejl men då kan företagaren alltid hävda att de inte läst mejlet, därför är det alltid tryggast att skicka ett rekommenderat brev. Och det är jätteviktigt att spara kopior på breven så att du kan visa upp dem vid eventuella inkassokrav. Man kan ju alltid lyssna med Kronofogden där företagaren bor också.

Lisbeth Ander kan förstå att folk tröttnar och ger upp men påpekar att det är viktigt att fortsätta bestrida fakturorna.

– Om du betalar har du också gett din acceptans.

För att polisen ska prioritera frågan tror hon att många med samma problem måste höra av sig. Men hon som konsumentrådgivare kan inte lämna ut några namn på de som vänder sig till henne.

– Om inte de själva säger att de gärna vill att jag gör det.