Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hon vill marknadsföra Älvdalen ännu bättre

ÄLVDALEN
– Vi vill sätta Älvdalen på kartan igen och bli ett komplement till Visit Idre, där Älvdalen försvinner på grund av namnet Visit Idre.
Det säger Hannah Risander, som nu hoppas på hjälp från företagarna i Älvdalen som alla tjänar på att fler besökare kommer till Älvdalen.

Annons

Hannah Risander har under flera år drivit företag i Älvdalen och prisats för sin verksamhet i olika instanser. Nyligen tog hon, tillsammans med sin familj, över hotell Älvdalen.

– När mitt företag Acudira jobbade med Musik- och motorfestivalens Facebooksida upptäckte vi att folk hade problem att hitta boende i Älvdalen.

– Visit Idre, som turismorganisationen heter, hamnar långt ner på andra sidan när man söker på Google.  Dessutom tror jag att de är få som väljer att bo i Idre under festivalen som äger rum i Älvdalen.

– Jag tror på en stark turismorganisation som jobbar för hela kommunen, men jag tror att vi kan bli ett bra komplement till Visit Idre, inte konkurrenter till dem.

Happy Älvdalen är namnet på det samarbete som Hannah nu drar i gång tillsammans med företagen i Älvdalen för att lyfta fram den södra delen av kommunen mer. 

Hannahs företag Acudira står bakom det hela.

– Men, Happy Älvdalen ska inte bli en förening. Det är ett varumärke som vi alla kan samlas under, säger hon.

– Jag har redan kontaktat flera företag och de är positiva, och jag hoppas fler ställer sig bakom detta.

– Alla företag - inte bara de som jobbar med turism - tjänar på att fler människor kommer till Älvdalen och trivs här. Förhoppningsvis kan det leda till att fler köper fritidshus här eller rent av flyttar hit, säger Hannah Risander.

Happy Älvdalen betyder Lyckliga Älvdalen om det nu är någon som inte förstår. Och just lycka är något som Hannah känner när hon tänker på Älvdalen.

– Det finns så mycket drivkraft här och jag och många andra är lyckliga att få bo här.

Ett av de första uppdragen där det nya varumärket ska användas är en stor mässa i Stockholm i november.

– Där ska vi marknadsföra bland annat skoteråkning och skidåkning i samma monter. Vi har massor av bra produkter i Älvdalen som vi nu ska paketera och sälja, berättar Hannah.

Den gemensamma turisttidningen Magasin vinter/sommar som Hannah genom sitt företag Acudira producerat för hela kommunen ska fortsätta att komma ut. Men nu blir det bara den södra delen av kommunen som den handlar om.

– Dessutom gör vi en hemsida där folk kommer att hitta både boenden, aktiviteter och mycket annat på ett lätt sätt.

– Till nästa sommar ska vi också göra en app till mobiltelefonerna, där man också ska kunna hitta allt som finns i Älvdalen. På torsdagen talade Hannah på Svenskt Näringslivs inspirationsdag om företagsklimatet i Älvdalen inför kommunalråd och näringslivschefer på Arlanda. Hon berättade hur det är att vara företagare i Älvdalen.

– Man måste inte flytta från Älvdalen för att lyckas.

– När jag växte upp fick man lära sig att det inte fanns någon framtid i Älvdalen och att det var fult att prata älvdalska, det vill jag vända. Vi ska vara stolta över Älvdalen och det vill jag sprida bland både företagare och folk i Älvdalen, säger Hannah Risander entusiastiskt.