Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Höj körkortsåldern till 25"

Färre olyckor med höjd körkortsålder? Forskare i Umeå vill att yngre väntar med att ta körkort.
- Det skulle inte fungera i Dalarna, säger trafikläraren Magnus Bond.

Annons

Unga bilförare, framförallt unga män, är oftare inblandade i olyckor än andra bilförare.

Forskaren Ulf Björnstig i Umeå tycker att unga under 25 inte borde ta körtkort, något som väckte stor debatt under torsdagen.U

lf Björnstig tycker att det är bra att frågan väcker debatt men vill ändå påpeka att han inte vill höja åldern för alla som vill ta körkort.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till de som väntar till 25-årsåldern, säger Björnstig.

Han säger att det kostar samhället väldigt stora pengar när ungdomar "ställer till" skador och olyckor.

– När det var dålig ekonomi på nittiotalet tog väldigt få ungdomar körkort och genast dök dödsfallsstatistiken.

Han vill betona att alla ungdomar inte är farliga i trafiken, att det finns många som har bra omdöme.

– Men det finns tillräckligt många vildhjärnor i trafiken.

Trafikläraren Magnus Bond vid TM Trafikskola i Falun är kritisk till förslaget.

– Det skulle inte fungera i glesbygd, säger Magnus Bond vid TM trafikskola i Falun.

– Det låter förstås bra med höjd ålder om man tänker på nollvisionen.

– Men det skulle inte fungera i ett glesbygdslän som Dalarna. Kanske i Stockholm, men inte här, säger Magnus Bond.

Han menar att körkortet är en inkörsport till arbetsmarknaden.

– Med körkort på fickan ökar möjligheterna att få jobb. Och om inte de allmänna kommunikationerna räcker till måste man ju ha bil.

Och han ser heller inte så stora problem med de unga körkortselevernas mognad.

– Nej, det är som med allt annat. Många är redo att ta sitt körkort och vara ansvarsfulla i trafiken.

Kirurgiprofessorn Ulf Björnstig säger att han förstår problematiken för ungdomar på landsbygden som behöver bil för att ta sig till olika ställen.

– Men länstrafikens bussar fungerar ju faktiskt bra och det finns en hel del ungdomar på landet som kör epa-traktor som går max 50 kilometer i timmen.

Han vill lyfta fram konkreta åtgärder som har gjorts utomlands för att minska skaderisken bland unga.

– I USA till exempel får ungdomar inte köra efter ett visst klockslag på kvällen eller ha jämnåriga kamrater i bilen som kan trigga föraren till att köra fort eller vårdslöst, säger han.

Dessa åtgärder har visat sig ha väldigt bra effekt på alkoholpåverkad nattlig körning, enlig Björnstig.

– I vissa länder har de skyltar på bilarna första året som säger max 80 kilometer. Det kommer även bilar som kan programmeras elektroniskt för att reglera hastigheten.