Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hittade 16 bilar i Silvbergs gruva

Ubåtens kamera zoomar in ett stort föremål djupt ner i det blågröna vattnet.
– Det är en Opel! hojtar Cai Magnusson, en i gänget som i torsdags undersökte Sivlbergs gamla gruvhål.
Projektet kommer bli en realityserie med uppemot 80 miljoner TV-tittare över hela världen.

I Östra Silvberg strax utanför Säter finns resterna av en gruva som hade sin storhetstid under 1400-talet.

På 1920-talet avbröts gruvdriften och sedan länge är de gamla gruvhålen vattenfyllda och platsen är ödslig med rester av byggnader och en gammal kyrkogård.

I torsdags var det dock full fart i området när ett avsnitt av en ny realityserie spelades in.

– Ja, det blir i samma genre som de populära serierna "Gold-rush" och "Dödlig fångst", säger Derek Säll som är samordnare i projektet. Många stora kanaler är intresserade och vi räknar med 50 - 80 miljoner tittare när serien kablas ut i världen. Vi spelar in intervjuerna både på engelska och svenska så det funkar på hemmaplan också.

Derek har länge jobbat med Statens haverikommission och är van med annorlunda uppdrag.

Han kallas ofta in när tåg, flyg och båtar måste bärgas från knepiga platser.

– Hela livet har jag hållit på med konstiga saker, det är väl någon slags sjukdom, skojar han.

Det är en spänning i luften när allting förbereds för att sjösätta den 2,7 miljoner dyra undervattensroboten. Målet är att försöka ta sig ned i det 240 meter djupa, nästan outforskade gruvhålet i jakt på gömda och glömda fynd. Dykare kommer aldrig ner till de djup som farkosten klarar.

– Den här håller för 600 meters djup och vi är utrustade med 900 meter kabel för att kunna manövrera den vid olika typer av uppdrag, berättar Dennis Åsberg som är en av delägarna till Ocean X Team, företaget som den nya tv-serien kretsar kring.

Undervattensroboten börjar i det lilla gruvhålet som bara mäter 10 gånger femton meter, men djupet, enligt gamla kartor, är svindlande 240 meter.

Efter några svängar vid ytan försvinner den gula farkosten ner i djupet och teamet samlas snabbt vid tv-skärmarna i kontrollrummet.

48 meter ner framträder något stort framför linsen.

– Vad är det för något? undrar Floris Marseilles som spakar ubåten.

Det är knäpptyst några sekunder innan Cai Magnusson hojtar:

– Det är ju en Opel! Ser ut som en 60-talare om man kollar på formerna.

Roboten arbetar sig ner genom djupet och i det klara vattnet ser man träkonstruktioner och stegar helt intakta tack vare det syrefattiga vattnet.

Vid 203 meters djup är det stopp. En stege fortsätter nedåt men hålet är för litet för passage.

På vägen upp påträffas ytterligare en bil som dumpats för länge sedan.

Senare under dagen när DT lämnat platsen undersöktes även det stora gruvhålet, med överraskande fynd.

– Vi hittade totalt 16 bilar, en båt med kärra, två motorcyklar och ett oljefat med okänt innehåll, säger Derek Säll.

På flera av bilarna kunde registreringsnumret läsas och polis och försäkringsbolag är mycket intresserade.

Han befarar miljöfarliga läckage av oljor om inget görs snabbt:

– Det här är det värsta jag sett under mina år. Det är en tickande miljöbomb om vraken inte bärgas, avslutar Derek Säll.