Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hedemoraföretaget Fina Mig skapar egen märkning för ekologisk hudvård

Hedemoraföretaget Fina Mig vill reda ut, en gång för alla, vilken hudvård som faktiskt är ekologisk på riktigt. Som inspiration har man därför kollat på matindustrin och nu lanserar man en egen märkningen för svensktillverkade produkter med naturliga och ekologiska ingredienser.

– Vissa produkter som är stämplade med någon form av ekosymbol innehåller bara 3% ekologiska ingredienser. Det blir väldigt missvisande för konsumenterna, säger Fina Migs VD Emma Österling.

Det var bland annat den insikten som fick hudvårds- och skönhetsåterförsäljarna på Fina Mig att reagera. Själva hade de tidigare litat på leverantörernas ord kring hur produkterna de köpte in var ekologiska, men efter att ha kollat närmare på förteckningarna så visade det sig inte alltid stämma. Åtminstone inte till så hög grad som man först trodde.

– Problemet blir att många konsumenter handlar i tron om att produkterna är 100% ekologiska. Man är ju van vid det från exempelvis matbutikerna där märkningarna betyder att varorna är 100% ekologiska, men så är det inte inom hudvårdsbranschen. Och det ställer ju en del krav på oss som trovärdiga återförsäljare, säger Emma.

LÄS MER: Fina Mig utökar genom att öppna en fysisk butik

Hon berättar att det finns vissa märkningar även inom hudvårdsvärlden, men att de inte behöver betyda att hela innehållet är tillverkat av ekologiska råvaror.

– Det finns en känd symbol som heter ekocert. För att få en stämpel måste du exempelvis ha 10% ekologiskt innehåll, säger Emma som menar att det är lätt att den typen av märkning blir missvisande för konsumenten som då kan tro att produkten är helt ekologisk.

För att försöka reda ut problemet har man på Fina Mig därför valt att skapa en egen märkning. Främst grundar det sig i hur man vill ha en transparens gentemot sina kunder och vara tydlig med vad produkterna faktiskt innehåller.

– Vi har valt ut tre kriterier som vi tycker är viktiga när det gäller hudvård. Naturligt, svenskt och ekologiskt. Och för att en produkt ska få vara naturlig måste den innehålla 95% naturliga ingredienser, för att den ska få vara ekologisk måste den innehålla 90% ekologiskt och för att vi ska märka ut någonting som svenskt måste det vara tillverkat i Sverige. Och är man naturlig, svensk och ekologisk så får man vår märkning Fina Val, berättar Emma.

Hon fortsätter med att förklara skillnaden mellan de två olika begreppen som hon menar inte alltid är så enkla att förstå sig på.

– För att någonting ska få vara ekologiskt så måste du kunna odla det och veta dess ursprung. Saker som du hittar i naturen så som vatten, lera och mineraler kan du ju inte odla. Därför kan du heller inte säkerställa att de är ekologiska, säger Emma och förtydligar att det är anledningen till varför man valt att ta med de båda kriterierna.

Samtidigt berättar Emma att man på Fina Mig vill vara tydlig med att en produkt som kategoriseras som naturligt inte nödvändigtvis behöver vara sämre än ekologisk variant.

– Vi har ju en liten utmaning i att lära våra kunder det här med naturligt och ekologiskt. För det ena blir ju inte nödvändigtvis sämre än det andra. Exempelvis så kan ett blåbär som växt i skogen aldrig bli ekologiskt, men det är ju fortfarande väldigt bra, förklarar hon.

Kriterierna man har valt ut anser man vara väldigt höga. Och produkterna som klarat sig genom samtliga krav är man extra stolt över. Men allt hos webshopen faller inte in under kategorin Fina Val.

– Det är verkligen toppkriterier. Men vi har ju produkter som inte är ekologiska också. Det viktigaste för oss är att om vi säger att något är ekologiskt så ska det vara ekologiskt. Det är det här missvisandet som vi vill komma ifrån. Vi vill vara ärliga och transparenta, säger Emma.

Lanseringen av den nya märkningen med de stränga kriterierna sker under tisdagen. Och man hoppas kunna väcka nyfikenhet både hos konsumenterna, men också inom hudvårdsbranschen

– Det här ska bli jättespännande och vi hoppas på att starta en debatt. Det bästa hade varit om det resulterar i att någon certifiering blir stark och etablerad inom skönhet och hudvård, säger Emma.

Samtidigt som man introducerar sin märkning Fina Val passar man även på att fira företagets tvåårsdag.

– Webshopen har funnits i två år och butiken här i Västerby har vi haft sedan april. Så vi kommer att fira i butiken med erbjudanden och föreläsningar, berättar Emma.

Bland annat kommer grundaren till makeupmärket Palina att finnas på plats för att visa upp sminkmärket. Dessutom kommer Iván Valencia från Maria Åkerberg för att hålla en föreläsning om ekologisk hudvård.

– Det är även märket Maria Åkerberg som har fått flest Fina Val-märkningar, avslöjar Emma.