Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säter har redan provat gratisbussar

/
  • Abbe Ronsten tycker gratisbussar har många positiva sidor. Dels åker folk mer buss, dels minskar avståndet mellan de olika kommundelarna då folk kan åka buss fritt.

Abbe Ronsten är positiv till Avestas försök.
– Vi införde gratisbussar i slutet av 1990-talet och det fungerade ganska bra. Men efter några år tog vi bort dem på Dalatrafiks inrådan.

Annons

Som tidningen berättade i lördags, ska Avesta kommun införa gratisbussar på försök i två år med start den 18 juli. Alla bussar inom kommunen blir avgiftsfria.

Detta är inget nytt för Säters kommun. Där gjordes ett liknande försök för 12-14 år sedan. Skälen var i princip desamma som Avesta kommuns - sänka koldioxidutsläppen, öka möjligheten att ta bussen i stället för bilen, vilket i sin tur kan locka till inflyttning.

– Vi ville även koppla ihop de olika kommundelarna. Med gratisbussar blev det möjligt för folk utan bil att förflytta sig mellan olika orter, säger Säters kommunalråd Abbe Ronsten (S).

Han förklarar att det inte fanns någon hundraprocentig statistik som visade hur försöket föll ut, men med hjälp av okulärbesiktning kunde han ändå göra en slags bedömning.

– Fler åkte buss. När man stod på stan och tittade, såg man att många åkte med 29:an. Nu går den nästan tom ibland.

Säters erfarenhet av gratisbussar är i huvudsak god.

– Visst fanns det enstaka fall där gratisbussen utnyttjades som värmestuga, men det var inte in någon stor utsträckning. De flesta gratisresorna var "nyttiga" resor.

Så varför då ta bort dem?

– Det var Dalatrafik som inte ville ha gratisresor eftersom de inte gav någon statistik, säger Ronsten.

För att kunna analysera behovet av busslinjer och tidtabeller, krävs att varje resa registreras vilket inte gjordes med gratisresorna.

– Vår lösning var att subventionera lokala bussresor vilket vi gjort sedan dess med månadskort och tio-resor - däremot inte med enkelbiljetter.

I nuläget säljs dessa kort på turistbyrån i Säter men ambitionen är att kunna sälja dem även i Gustafs och Stora Skedvi förklarar Ronsten.

– Vi har i dag inga planer på att ta bort subventioneringen. Kanske finns det nya elektroniska system som kan registrera gratisresor - jag hoppas Avesta hittar en sådan lösning, och då blir det kanske aktuellt för oss igen.

– Men jag tror knappast att det blir så "billigt" som Avestas kommunalråd beräknar. Gratis resor var ingen jättekostnad för Säters kommun heller, men betydligt högre än Avestas kalkylering. Alla privatresor som görs med gratisbussar är intäkter som kommunen tappar, konstaterar Abbe Ronsten.

Hedemoras kommunalråd Ulf Hansson (S) tycker Avestas initiativ är positivt.

– Det ska bli intressant att se hur det går. Jag hoppas det går bra, men det tar väl minst ett år innan en utvärdering kan göras och vi får svaret. Tills dess avvaktar Hedemora med gratisbussar.

Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S) vidhåller att merkostnaden i Avesta inte blir högre än 20 000 kronor eftersom kommunen i dag har dyra skolskjutsar.

Han tycker inte heller att Dalatrafiks argument om försvårad registrering av resenärer håller.

– Statistik kan man visst få fram. Vi kommer att registrera alla resenärer för att kunna se hur mycket och på vilka resandet har ökat.

Mer läsning

Annons