Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny smidig "rullstol" utan tantvarning

/
  • Amanda Segelmark blev på fredagen först i världen med att hämta ut en Addseat byggd på Hedemora Anpassning. Det är ett nykonstruerat fordon som ger funktionshindrade en helt ny rörlighet.
  • – Att åka vanlig rullstol sliter hårt på mina axlar och handleder, säger Amanda Segelmark som fick sina ben avklippta i en tågolycka i augusti förra året.
  • Amanda Segelmark i sin nya Addseat tillsammans med fordonets uppfinnare Marit Sundin. Marit är uppvuxen i Hedemora och har vunnit sex VM-guld i sitski och ett guld i Paralympics.
  • – Nu behöver jag inte säga nej till kompisarna om de ska gå till en strand, ha picknick i parken eller åka ut och cykla, säger Amanda Segelmark.

Amanda Segelmark, som går med protester, blev på fredagen först i världen med att ta en nykonstruerad rullstol baserad på en Segway i bruk.

Annons

Addseat, som uppfinningen kallas, har konstruerats av Marit Sundin, uppvuxen i Hedemora, och byggts av Hedemora Anpassning.

Amanda, som är 20 år och bor i Borås, har provat en prototyp och är mycket nöjd med konstruktionen som ger henne en ny frihet. På fredagen kom hon till Hedemora för att hämta den allra första Addseat som levereras till kund av Marits nystartade företag Add Movement.

– Nu behöver jag inte säga nej till kompisarna om de ska gå till en strand, ha picknick i parken eller åka ut och cykla. Det är så jobbigt att ta sig fram med rullstol på gräs, grus eller sand att jag ibland väljer att avstå, säger Amanda.

Hon blev påkörd av ett tåg i augusti förra året och fick båda benen avklippta. Hon har lärt sig att gå med proteser, men de är tunga så det kan inte bli allt för långa promenader.

– Jag tar mig till skolan på min rullstol och kan sedan gå med protesterna. Men att åka rullstol några kilometer sliter hårt på axlar och handleder. Och så är det inte så kul att vara svettig och helt slut när jag kommer till plugget, säger hon.

En permobil är inte ett alternativ för Amanda när det gäller att ta sig fram längre sträckor.

– Permobil, det är tantvarning för mig, så det vägrar jag. De är stora och klumpiga och funkar inte om jag till exempel vill gå in i en affär och köpa kläder, säger hon.

Marit Sundin, som hette Marit Ruth som barn, var som treåring med om krock med en lastbil strax utanför Hedemora. Hon fick amputera båda benen efter olyckan, så illa att hon aldrig har kunnat ha proteser.

– När jag var tolv år drömde jag om att kunna åka skidor. Jag fick kontakt med alpine tränaren Ecke Lindgren som konstruerade världens första sitski till mig, berättar hon.

Marits vinnarskalle gav henne fantastiska framgångar. Som 17-årig tog hon 1990 guld i samtliga fem alpina grenar vid VM i Winter Park, Colorado. I Paralympics i Albertville 1992 vann hon guld i storslalom, men skadade ryggen och lade därmed tävlandet på hyllan.

– Jag bor i Åre och i snö är rullstol ingen hit så jag är helt beroende av min bil på vintern. I en permobil känner jag mig helt låst. När jag såg en Segway, första gången så tänkte jag: Om man kunde sitta på en sådan så har jag hittat lösningen.

Det fanns en italiensk konstruktion med ett fast säte. Den ansåg Marit vara farlig eftersom den var svår att få stopp på. En Segway kör man genom att luta sig framåt och stannar genom att luta kroppen bakåt. Ett fast säte ger inte tillräcklig kroppsvikt bakåt för att få till en kraftig inbromsning.

– Med hjälp av Hedemora Anpassning konstruerade vi en stol som glider på en skena. Då får man snabbt hela sin kroppsvikt bakåt. Vi satte dit fällbara stödben så den står stadigt när man stannar. En Segway faller om man inte lutar den mot en vägg, förklarar Marit.

Bekväma fotstöd och ett fällbart styre så att man lätt kommer av och på – så var Addseat färdig.

– Jag känner mig oerhört trygg på Addseat, man kan göra i lutning och på ojämnt underlag utan att vara rädd för att välta, säger Amanda.

– Finessen med Segway är att den har gyrochip under plattan som omfördelar vikt och gör den stabil. Med vinterdäck kan jag följa med mina barn upp för pistade skidbackar, säger Marit.

Hon har visat upp Addseat för distributörer i Skandinavien, Holland och England. Intresset är enormt.

– Ett antal kommer att byggas här på Hedemora Anpassning. När jag startar serietillverkning får det bli någon annanstans, säger Marit Sundin.

Hon har tagit ledigt från jobbet som konferensarrangör för att vara vd i sitt nystartade företag Add Movement som ska sälja Addseat.

Mer läsning

Annons