Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hastigheter sänks - 50 blir 40 överallt

Kommunen väntas gå Trafikverket till mötes och sänka tillåten hastighetsgräns från 50 till 40 på flertalet genomfarter i kommunen.
Förmodligen blir 40 också den generella hastighetsgränsen på de mindre gatorna i bland annat Ludvika, Grängesberg och Fredriksberg.

– Vi ska nu skriva fram ett förslag som tas upp i trafikutskottet den 25 april. De nya hastighetsgränserna kan börja gälla i sommar eller till hösten, säger projekteringschefen Christer Lindberg.

NLT skrev den 3 februari att Trafikverket önskar att kommunen sänker från 50 till 40 efter bland annat Gamla Bangatan och Bergslagsgatan, Snöåvägen från OK-macken till Turbinvägen och Jägarnäsvägen fram till badplatsen.

Vidare förordades 40 efter riksvägen genom centrala Grängesberg och i Sunnansjö på hela sträckan efter gamla vägen genom byn. Trafikverket vill också ha 40 efter stora delar av länsvägen genom Fredriksberg.

På Valhallavägen i Ludvika förordas höjning till 60, likaså efter riksvägen i Grängesberg mellan "Dalporten" och viadukten närmare centrum.

I måndags träffade Christer Lindberg bland andra polisområdeschefen i Ludvika, Kjell Lundberg, för att få ordningsmaktens syn på saken. Enligt Lindberg ställer sig polisen i huvudsak positiv till föreslagna förändringar.

Det gäller också kommunens tankegångar att införa 40 på merparten av alla stads- och villagator liksom de mindre gatorna i Grängesberg, Fredriksberg, Sunnansjö, Sörvik, Landforsen och Håksberg.

Det är dessa samhällen samt Laggarudden som räknas som tättbebyggda områden och där kommunen bestämmer om hastighetsgränserna.

– I övriga byar och samhällen, till exempel Grangärde och Nyhammar, är det Trafikverket som tar besluten, upplyser Lindberg.

Det är ytterst få gator där hastighetsgränserna föreslås höjas från 50 till 60. I Ludvika lär förutom Valhallavägen endast Knutsboleden och Gonäsvägen från kommunens förråd och upp till rondellen vid Lvviksberget komma i fråga för 60-skyltar.

– Och så kan det bli någon 60-sträcka i Fredriksberg, noterar Christer Lindberg.

Han menar att kommunen mer eller mindre är tvingad att skrota 50-skylarna och ersätta dem med 40- eller 60-skyltar.

– Det är ju sagt att om något år så kommer de ojämna hastighetsgränserna 50 och 70 att tas bort. 50 ska ersättas med 30, 40, 60 eller 80.