Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hasses dröm blir verklighet

– Det här har jag drömt om i alla år. Att få köra Svenska rallyt i en WRC-bil.
Hasse Gustafsson är laddad inför starten av det svenska VM-rallyt i dag.

Annons

Tidigare har han tagit sig igenom hela rallyt tre gånger. Men då i en grupp N-bil.

– Nu ska det bli riktigt kul att få åka med de stora grabbarna.

Som bäst var han femma i grupp N. 2007 och 2008 bröt han rallyt.

– 2007 inledde vi riktigt bra. Men sedan gick styrningen sönder.

Sönder gick också bilen i helgen när han startade i SM-premiären i Sandviken.

– En drivknut gick av i starten på den första sträckan. Det var tråkigt när vi hade kommit i gång så bra med silvret på sprint-SM i Falun.

Rallyt startar i dag och innan dess har Hasse Gustafsson och kartläsaren Mikael Johansson kört igenom sträckorna under två dagar för att skriva sina noter.

– Det är ett långt rally, så det gäller att hitta balansgången mellan att åka fort och ta sig i mål. Det kan hända mycket under resans gång och det gäller at köra taktiskt för att ta sig i mål.

– Gasa för fullt hela tiden kan bara VM-förarna göra, de som kör bil varje dag.

Han har inga ambitioner att mäta sig med VM-åkarna, bland dem finns mesta mästaren hittills, Sebastien Loeb med nio raka titlar, som bara kör fyra rallyn i år och har valt Svenska rallyt som ett av dem.

– Men en placering mellan 10 och 20 ska vara möjlig.

Hasse Gustafsson kör en Ford Fiesta RS och är en av 28 förare med en WRC-bil i startfältet. Han samarbetar med svenska mästaren, 22-årige Pontus Tidemand, som kör sitt första Svenska rally med en WRC-bil. De har också tillgång till stöd från fabrikanten Ford.

– En otrolig hjälp. Förutom reservdelar har vi också tillgång till deras ingenjörer och andra experter.

VM-förarna kör ett kvalåk i dag på förmiddagen. På kvällen kör sedan alla en publiksträcka på Färjestads travbana i Karlstad.

– Där kan man mer förlora än vinna tid. Det gäller att inte förivra sig då det är lätt att slå i en betongmur eller så. Då kan rallyt vara över.

Fotnot: WRC står för World Rally Championship.