Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Härdsmälta i Dalatrafiks information"

Dalatrafik har under lång tid varit hårt ansatta på grund av de förändringar som skett i lokaltrafiken.
Den nya tidtabellsperioden gäller sedan i onsdags, och fortfarande hörs kritiska röster till förändringarna.
Perols Ulla Gudmundson har tröttnat ordentligt.

– Dalatrafik har skött den här omläggningen uruselt och det är total härdsmälta i deras information, säger Perols Ulla Gudmundson som bor i Vikarbyn utanför Rättvik men som ofta åker linje 132 mot Falun, och linje 352 mot Rättvik.

– Jag har en bil, men ställer av den under vintern. Jag vill åka miljövänligt och stödja Dalatrafik och kollektivtrafiken i Dalarna. I dag betalar jag dem 3 000 kronor om året, men får väsentligt mycket mindre för de pengarna. Servicen är under all kritik.

Hon säger att den information som finns är såväl otillgänglig som opålitlig. Och att det blir än svårare för de som inte har dator eller vet hur man använder de digitala tabellerna.

– Det sitter numer en tidtabell vid hållplatsen i Vikarbyn, pizzerian. Men om jag vill åka till Falun så visar den bara avgångstiden från Mora, inte avgångstiden från den plats där man faktiskt står.

– Jag tycker synd om chaufförerna. Det är inte deras fel, de kör enligt tajta tabeller och har det svårt som det är. De och kundservice står i första ledet och får ta kritiken, men ansvaret bär Dalatrafiks ledning som bär ett ansvar att kompensera sina resenärer.

– Jag tycker att Dalatrafiks vd och informationschef borde åka ut till och möta folk i Vikarbyn och höra vad vi faktiskt tycker.

Perols Ulla Gudmundson berättar om hur hon fått stå och vänta 40 minuter då beställningscentralen gjort fel och inte skickat ut någon buss, och förklarar att hon i dag inte litar på vare sig papperstabeller eller digitala tidtabeller. Hon reagerar också över att det i tabellerna står att vissa turer bara kör under skol- eller lovdagar.

– Hur ska man veta vad som är en lovdag om man inte har barn som går i skolan? Jag kan ta på mig att hålla reda på röda dagar i almanackan, men jag tycker inte att man ska behöva veta när skolorna håller stängt.

– Jag vill kunna åka buss så mycket som möjligt, men som det ser ut i dag är det ett helt företag. Det håller inte. Jag tänker på alla dem som är beroende av lokaltrafiken. Den är viktig för dalakommunernas tillväxt, men då måste den också fungera.