Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här räddas unik tågvagn

/
  • Här lyfts den mer än 100 år gamla tågvagnen upp från sin plats i villaträdgården. Ny adress: lokstallarna. Och är därmed räddad till eftervärlden.
  • Britt-Marie Lindros donerar nu den gamla tågvagnen till Gefle-Dala  museijärnväg.
  • Rullgardinerna i tågvagnen är kartor över tåg-Sverige.
  • Tågvagnen på väg till sin nya destination - lokstallarna vid järnvägsstationen.
  • Åtta ton järnvägsvagn lyfts upp - hela proceduren gick utmärkt.

När järnvägaren Gustaf Wennberg pensionerades tog han med sig en järnvägsvagn, som han ställde i sin trädgård i Norslund. Där har den stått i 80 år.
Men på onsdagen flyttades den - till lokstallarnas museum.

Annons

1884 byggdes vagnen - tre kupeer med åtta sittplatser i varje - i Stockholm.

Sen gick den i trafik mellan Borlänge och hamnen i Insjön.

Senare tjänstgjorde denna förstaklassvagn mellan Krylbo och Insjöns station.

– Det är en unik vagn. Det är den enda som finns kvar av flottan i Borlänge/Siljans järnväg, säger Danne Johansson i museiföreningen Gefle-Dala jernväg, som nu tagit över vagnen och räddat den till eftervärlden.

Wennberg ställde vagnen i sin trädgård 1933. Och när familjen Wesström tog över gården fick vagnen stå kvar. Fram till nu.

– Jag tyckte det var dags att donera den, säger Britt-Marie Lindfors, dotter i huset.

– Jag har själv sovit i vagnen under sommarnätter när jag var barn. Den var som en sommarstuiga.

Med hjälp av en kranbil lyftes vagnen upp på flaket och fraktades till lokstallarna. Proceduren gick som smort, trots att regnet stod som spön i backen.

Där ska den så småningom renoveras och visas för allmänheten.

– Grabbarna i föreningen har haft span på vagnen sen 70-talet, men först nu fick vi ta hand om den. Det var efterlängtat.

– Med tiden ska vi rusta upp den, men när det kan ske vet vi inte, säger Danne Johansson.

Exteriört är vagnen - som har två namn: dels BSJ 1 och dels SDJ 41 - original.

Men interiört har mycket förändrats. Kupeerna är borta och ersatta med allrum med sovplatser och pentry.

– När vi gått igenom vagnen var det mesta av originaldelarna bortplockade. Men lite har vi tagit hand om. Hur som helst är detta en klenod som vi ska vårda ömt, säger Johansson, som är trafikchef i föreningen för tågentusiaster i stan.

Den här hösten kan man inte som brukligt är fira ångans dag med turer till Grycksbo, eftersom spåret ska flyttas.

I stället planerar föreningen att köra lok och vagnar och allmänhet både till Borlänge och till Ryggen.

Annons